Natural <-> Normal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Natural <-> Normal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 18:55

Termen die je vaak hoort, maar ik snap het niet.
Waarom wordt er altijd over die termen gesproken en waarom worden mensen in die hokjes geduwd?

Naturals vinden dat normals slecht bezig zijn en aarzelen niet dit te vermelden. Dit terwijl normals hetzelfde vinden en doen over naturals.

Ik wil hier geen discussie starten over wat wel of niet goed is.
Ik ben gewoon nieuwsgierig waarom mensen zo graag in een bepaald hokje horen en de anderen willen tonen dat alleen "hun" manier de juiste is.

Als ik de situatie bekijk van mijn verzorgpony:
24/7 zomer en winter op de weide, zijn eigen kudde waar hij fijn de baas is, ijzerloos, bitloos, boomloos, dekenloos (met uitz. van eczeemdeken) en alleen maar buitenrijden. Op dit moment toch ...

Als ik zo de hokjes bekijk hoor ik bij het natural-hokje. Maar daar wil ik helemaal niet bijhoren. Evenals dat ik niet bij het normal-hokje wil horen. Als ik al in een hokje moet zitten wil ik bij het IK-hokje horen. Dit betekent: ik kijk naar mijn paard en ik doe wat mij daarvoor het beste lijkt en waar ik achter sta. Ik veroordeel niemand, ben nergens tegen en wil niemand overtuigen dat wat ik doe het beste is, want misschien ben ik wel helemaal verkeerd bezig?

Dus kortom: al die benamingen.. ik vind het eigenlijk maar zever. En ik vind het zeer jammer dat sommigen zo fanatiek zijn dat ze anderen koste wat het kost van hun eigen gelijk willen overtuigen omdat dit in hun ogen het beste is, waardoor ze niet meer open staan voor de mening en gedachten van anderen. En in veel gevallen is het paard daar de dupe van ...

Wat vinden jullie?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-10-07 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

_rosita_

Re: Natural <-> Normal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:02

ik sluit me bij je aan. ik 'hoor' ook in het natural hokje ( boomloss, ijzerloos, bitloos, dekenloos, onbeperkt hooi, 24-7 buiten en druk aan het parelli- en) maar dit alles ( uitgezonder het parelli-en) deed ik 10 jaar geleden ook met mijn pony. Toen was ik nog gewoon Rosita, nu schijnbaar natural....
Ik heb ook de behoefte niet om in een hokje geplaatst te worden, ook niet om mezelf daarin te plaatsen... laat mij maar gewoon Rosita zijn en kijken wat voor mijn paarden het beste is, als dat dan toevallig bovenstaande dingen zijn prima, maar daarmee plaats ik mezelf niet in welk hokje dan ook...

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 19:37

Ik hoor bij geen van beide Clown . Paard staat in de zomer 24/7 op het land met uitzondering van extreem slecht weer, is ijzerloos, soms zadelloos, hopelijk in de toekomst ook soms bitloos Bloos . In de winter staat hij alle dagen minimum z'on 8uur op de wei, anders minimum 10uur. Hij heeft in de winter wel een winterdeken en vanaf nu krijgt hij ook een regendeken op (ongevoerd). Maar ik doe ook aan grondwerk. Dus wat ben ik dan als ik in een hokje word gestopt? Een wannebe-natural?
Nee, ik ben liever mezelf. Ik weet het beste voor m'n paard en dat is in de zomer 24/7 op het land, anders s'nachts op stal en in de dag op de wei (in de winter met deken). Ik merk ook dat hij dat liever heeft, als het koud of nat is dan wilt hij z'n stal niet uit of wilt direct naar binnen waar het warm en droog is. In de winter wilt hij zen deken op als het koud is en op een warme winterdag deken uit. Ja meneer is nogal moeilijk Haha! .

Vind het eigenlijk stom dat je in een hokje word gestopt, iedereen doet toch waar hij/zij zin in heeft? Is het nu volledig in het tuig met ijzers en dekens of volledig naakt? Iedereen is zichzelf en weet (meestal) wat het paard wilt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 08:35

Ik zit zeker in het normalhokje met ijzers, dekens, zadel met boom, trens (later evt stang en trens), scheren, paard 's nachts op stal...
maar het interesseert me in het geheel niet hoe iemand anders zijn paard denkt het beste te moeten houden. Tot diegene zich gaat bemoeien met mij of denkt mij te moeten bekritiseren, dan kruip ik in het uiterste hoekje van de normalkant en sla van me af Clown

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:06

natural is de term die bokt heeft geplakt op een groep mensen die het 'anders' doet. En het komt van de uitspraak van Parelli 'I used to be normal, now I'm natural'

Buiten bokt worden deze termen niet eens gebruikt Clown

Ik denk dat Nederland de verzuiling nooit echt te boven is gekomen Knipoog

Het begon allemaal in 2005, dacht ik, met een [HK] topic 'and now for something else'. Later kwam daar een topic [HK]natuurlijk bekappers bij, dat later weer een extra [HK] topic kreeg, omdat het natuurlijk bekappers topic steeds vaker geraadpleegd werd door mensen van buitenaf.

Later bij de herindeling van bokt, kwam er een 'van nature' onderdeel met als subonderdelen 'naturals' en 'natural horsemanship'. Omdat NH al zoveel posts innemen leek het ons handig om nog een apart subonderdeel te hebben voor de overige onderwerpen zoals 'bitloos, boomloos, ijzerloos' etc. En dat heeft toen de naam 'naturals' gekregen.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 25-10-07 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:11

Urielle schreef:
Ik zit zeker in het normalhokje met ijzers, dekens, zadel met boom, trens (later evt stang en trens), scheren, paard 's nachts op stal...
maar het interesseert me in het geheel niet hoe iemand anders zijn paard denkt het beste te moeten houden. Tot diegene zich gaat bemoeien met mij of denkt mij te moeten bekritiseren, dan kruip ik in het uiterste hoekje van de normalkant en sla van me af Clown

Voor mij geld precies hetzelfde,maar dan de andere kant op. Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:14

Arabesk, dat was "and now for something different" (monty python)

Wat ik wel jammer vind is dat ik het gevoel heb dat in de loop der jaren de stellingen zijn ingenomen, hakken in het zand, loopgraven ingericht.

Een aantal jaar geleden was het makkelijker om gewoon normaal gesprekken te voeren met mensen, ook in de HK topics, en meer te kijken naar 'wat doe jij met je paard en wat is je gedachte daarachter'.

Laatste jaar heb ik het idee dat dit heel erg gepolariseerd is.

SanneTilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:20

Ik ben blij dat meer mensen er zo over denken. Ik zou denk ik in het normal-hokje geduwd worden (ijzers, deken, bit, paard 's nachts op stal), maar ik rijd ook wel eens bitloos met het hoofdstel van een vriendin, en ik lees ook wel eens boeken over natural horsemanship en probeer daarvan de imo goede dingen in de praktijk te gebruiken. Ik vind dat je van beide kanten de goede zaken moet gebruiken.
Bij hokjes denk ik meteen weer aan uitersten en dat is nooit goed. Ik vind het beter als je gewoon doet waar jij en je paard zich prettig bij voelen. Doe ik iig wel Knipoog

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 12:34

ik denk dat het uiteindelijk erg meevalt. Er zijn een aantal mensen die extreem overdreven hun naturalboodschap willen uitdragen (en daarmee een heleboel middenmoters tegen de haren instrijken Haha!) en er zijn mensen die totaal niet openstaan voor welke andere manier van met paardenomgaan whatsoever en rustig doorraggen. Dat heeft meer te maken met onverdraagzame mensen dan met labeltjes.

Uiteindelijk is het vooral voor het overzicht denk ik en geeft natural of normal alleen een heel extreem, stereotiepe beeld weer. Maar we weten allemaal waar we het over hebben als we het over natural of normal hebben, in grote lijnen dan, dus daarvoor dienen die labels denk ik. Voor de nuances zou het beter zijn als mensen hun eigen heilige visie eens wat minder sterk naar voren zouden brengen en LUISTEREN naar wat anderen te vertellen hebben, en op basis daarvan een afweging zouden maken of het wat voor hen is of niet. De meeste mensen zitten gezellig in het grote grijze gebied, polariseren heeft dus geen nut. Maar dat is paardenvolk eigen, we zijn eigenwijs Haha!

Mijn paard staat straks van 10 tot 5 buiten, krijgt onbeperkt ruwvoer maar ook biks, geen ijzers als het niet nodig is, wel een boomzadel en dressuurrijden, maar ook lekker buiten tuffen en grondwerk, en dubbele lijnenwerk en pessoatuig om te longeren.

Ik pas dus niet in een hokje, mijn kont is te dik Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:07

Arabesk schreef:
Buiten bokt worden deze termen niet eens gebruikt Clown

Waarom zou het niet? Ik zie dat echt niet alleen op bokt hoor Vork
Misschien eens verder rondkijken? Tong uitsteken

(bv. op het NHforum komen die termen ook voor, maar evengoed op een aantal kleinere, lokale fora aangezien er overal wel mensen zitten die met het ene of het andere "bezig" zijn ...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:11

kjoetie schreef:
ik denk dat het uiteindelijk erg meevalt. Er zijn een aantal mensen die extreem overdreven hun naturalboodschap willen uitdragen (en daarmee een heleboel middenmoters tegen de haren instrijken Haha!) en er zijn mensen die totaal niet openstaan voor welke andere manier van met paardenomgaan whatsoever en rustig doorraggen. Dat heeft meer te maken met onverdraagzame mensen dan met labeltjes.

Uiteindelijk is het vooral voor het overzicht denk ik en geeft natural of normal alleen een heel extreem, stereotiepe beeld weer. Maar we weten allemaal waar we het over hebben als we het over natural of normal hebben, in grote lijnen dan, dus daarvoor dienen die labels denk ik. Voor de nuances zou het beter zijn als mensen hun eigen heilige visie eens wat minder sterk naar voren zouden brengen en LUISTEREN naar wat anderen te vertellen hebben, en op basis daarvan een afweging zouden maken of het wat voor hen is of niet. De meeste mensen zitten gezellig in het grote grijze gebied, polariseren heeft dus geen nut. Maar dat is paardenvolk eigen, we zijn eigenwijs Haha!

Mijn paard staat straks van 10 tot 5 buiten, krijgt onbeperkt ruwvoer maar ook biks, geen ijzers als het niet nodig is, wel een boomzadel en dressuurrijden, maar ook lekker buiten tuffen en grondwerk, en dubbele lijnenwerk en pessoatuig om te longeren.

Ik pas dus niet in een hokje, mijn kont is te dik Clown

Ja Ben ik het mee eens. (eerste stuk hé Tong uitsteken)
Ik vind het niet erg als je de termen gebruikt om wat aan te tonen, maar ik zie heel vaak dat het gebruikt wordt in de trant van: ik ben natural dus ik ben goed.. Of: normals zijn slecht. (of andersom natuurlijk Clown).
Hierdoor gaan mensen meteen in de verdediging schieten en als ze nu gewoon eens naar mekaar zouden luisteren en zelf doen wat hun het beste lijkt voor hun paard, dan zou het in verschillende topics volgens mij een stuk aangenamer zijn.

En dat laatste kan natuurlijk ook een reden zijn om niet in een hokje geduwd te willen worden, je zou maar eens gaan vastzitten Vork

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 14:59

[***] schreef:
Wat vinden jullie?

Ik denk dat jij een verkeerde aanname maakt. Jij wil dat iedereen uit het hokje komt, want je bent bang dat mensen anders niet naar elkaar luisteren omdat ze van een ander hokje komen.

Maar dan neem jij ook aan: alle mensen willen het beste voor hun paard. Het enige verschil zou zijn dat naturals denken dat het beter voor een paard is om 24/7 buiten te staan etc., terwijl normals denken dat de helft van de dag op stal staan etc. beter is voor het welzijn van een paard.

Dit even als voorbeeld. En dan zou de waarheid natuurlijk niet bekend zijn en zouden we bij elkaar moeten kijken wat nou het beste is.

Maar nu het probleem: de hokjesindeling. Natuurlijk is de indeling van hokjes voor iedereen anders. Waarvoor gebruik ik bijvoorbeeld het normal-hokje. Om voor mezelf het een en ander duidelijk te maken. Zelfs mijn eigen definitie van een normal kan wisselen. Soms is een normal persoon bijvoorbeeld iemand die presteren in de sport erg belangrijk vindt, daar heeft zij het paard immers voor. De op en top normal woont in de randstad en daar is het nu eenmaal moeilijk om aan een weiland te komen. Dus moet het paard maar op stal staan.

Bij zo'n iemand denk ik: "Bah, een normal."

In dit geval vinden de normals het welzijn niet zo belangrijk als ik. Ze houden hun paard niet op die manier omdat dat beter is voor het paard, maar omdat dat beter is voor de sportprestaties of omdat het simpelweg makkelijker is. Welzijn is 'ook wel' belangrijk, omdat een doodziek paard niet goed presteert. Natuurlijk houden die mensen ook wel van hun paarden, maar toch vinden ze sport of aanzien zo belangrijk dat dit ten koste gaat van het paard.

Vooral toen ik net paarden had, kon het voorkomen dat ik met iemand ging praten over hoe je een paard hoort te houden en dat ik al snel dacht: "Huh? Wat gek! Waarom houdt zij haar paard zo? Hoe kan dat nou? Waarom?" En dus vraag je dan: "Waarom houd je je paard niet buiten?" En dan was het: "Dan gaat de energie eruit. Twee dagen voor de keuring stop ik ze 24/7 op stal en dan lopen ze super energiek op de keuring!" En dan zei ik dus: "Maar dat kun je een paard toch niet aandoen..." en dan was het weer ruzie. Zij wist er niks van, want zij dacht niet aan welzijn. Ik wist er niks van, want ik dacht niet aan de keuring.

Tegenwoordig als ik met een normal praat, denk ik al snel: "Oh, het is een normal! Die staat niet op advies over beter welzijn voor het paard te wachten, want dat vindt ze nou eenmaal niet belangrijk." En dan verander ik snel van onderwerp: "Heb je naast paarden nog andere dieren?"

Door hokjes kun je dus heel snel zien of je met iemand op 1 lijn zit of niet.

Omgekeerd werkt het ook: een normal die mij uit wil leggen hoe ik mijn paard moet trainen zodat ze meters hoog kan springen, hoef ik alleen te zeggen: "Ik ben zeg maar meer een natural." En ik ben meteen van het gezeur af. Zo zeg je in een enkel woordje waar je anders een heel gesprek voor nodig zou hebben dat nog op ruzie kan uitlopen ook:

Ik: "Ik heb niet zo'n interesse in hoog springen."
N(ormal): "Hoezo niet? Het is heel leuk hoor. Durf je niet?"
Ik: "Jawel hoor, maar het lijkt me niet zo goed voor mijn paard."
N: "Hoezo? Ze kunnen het wel hebben hoor."
Ik: "Nou, eh... denk het niet, je ziet ook vaak hoefkatrolontsteking bij die paarden..."
N: "Jij zegt dat ik mijn paard mishandel als ik hoog spring!"

Tot zover het nut van de hokjes.
Ik zou ze dus kunnen gebruiken om ruzies te mijden, maar het is ook handig om mensen te herkennen die klemgepraat moeten worden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:09

Aardig stukje, zo kun je inderdaad mensen herkennen.

Aantal opmerkingen: je mist de grote grijze massa die niet helemaal in de hokjes past (bijvoorbeeld wel hoefijzers en dekens, maar paard ook 24/7 buiten. Of paard buiten 24/7, scheren, dekens en daarnaast ook wedstrijden). Met deze mensen kom je dan nooit in gesprek.

Iemand "klempraten" is sowieso niet mn hobby.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:18

Ik denk idd dat al die benamingen of 'hokjes' er zijn om sneller te zien of iemand met jou ongeveer op dezelfde lijn zit.
En zelfs daarin kunnen mensen nog ruimte hebben om bepaalde dingen nog ietsje anders te doen, gericht op het paard (of helaas zichzelf Clown ). Dat kun je heel vervelend vinden, maar zo werkt het op internet blijkbaar.
Voordat ik op bokt kwam had ik nog nooit van de hele term 'natural' gehoord. Ik heb eigenlijk altijd wel geweten dat paarden zoveel mogelijk buiten horen e.d.
Maar de natural horsemanshipstroming vond ik wel interessant (en nog steeds), want vroegah heb ik toch echt het traditionele paardrijden geleerd, wat in mijn ogen een heel andere benadering is dan NH e.d. Ik rij nu alleen maar bitloos op mijn paard, bijvoorbeeld. De traditionelen in mijn directe omgeving vinden het maar apart, maar wel leuk. Op eentje na, die vertelde me dat hij het een verloedering van de paardensport vond. Ik heb er maar heel hard om gelachen. Ja

Mij kan het niet zoveel schelen dat mensen mij in het naturalhokje gestopt hebben. Ik vind het prima, hoor Lachen . Ik weet dat ik naar mijn paard kijk en hem geef wat hem het gelukkigst maakt. Daar kan iemand over vallen, maar ja, diegene kent over het algemeen mijn paard niet, he (en mij ook niet trouwens). Haha!

bbje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:29

Ik weet niet waar ik onder val. Ik gebruik gewoon mijn gezond verstand. Ik volg niet meer klakloos de dingen op. Ik ben niet mode bewust met paardrijden (daarbuiten wel een beetje), maar soms denk ik ook wel eens kom op he! Je kan te ver doorslaan dit geldt voor beide kanten. Een paard moet van mij wel, in de wei met andere paarden en daar kan niemand mij van af brengen. Ik kijk naar mijn paard (ze moet happy zijn, maar geen gevaar zijn) en kijk wat er in de natuur gebeurd, dat combineer ik met gezond verstand. Ik geloof niet in gemene paarden. Wel in combinaties die niet passen. Ik heb trouwens altijd bloed hekel aan hokjes gehad, viel er namelijk altijd net niet in. Ik gebruik namelijk nog wel een zadel en een bit. Mijn paard heeft geen ijzers, ze kan altijd beschikken over ruw voer en staat dag en nacht buiten en ik doe ook grondwerk met haar. Verder moet zij het vooral leuk vinden, maar ik blijf het voor het zeggen hebben.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:37

Nadya schreef:
Ik denk idd dat al die benamingen of 'hokjes' er zijn om sneller te zien of iemand met jou ongeveer op dezelfde lijn zit.

Dat is idd het nut van hokjes Ja ook in het dagelijkse leven gaat het zo.

Niet dat ik er voorstander van ben, maar de psyche van de mens werkt nou eenmaal zo.
Ook een soort kudde-instinct om ergens 'bij' te horen: *
"oh, normal/natural (zelf invullen) ik hoor niet bij deze kudde, ik kijk even verder"

* en zelfs mensen die menen nergens bij te horen, die discussieren over hun mening en staan op een stal met gelijkgestemden.
Ik zeg ook altijd ik pas niet in een hokje, maar hiermee zou ik dus ook weer in het hokje "past niet in overige hokjes" kunnen gaan zitten, samen met nog wat mensen die vinden dat ze niet in hokjes passen.
Laatst bijgewerkt door Nic op 25-10-07 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:40

Nicolletje, ja, denk ik ook. Mensen delen in, in hokjes. Of we het nu willen of niet. Kijk maar eens rond in de maatschappij. Een en al hokjes en stempels. It is just the way it is........ Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:42

Dat er ingedeeld wordt in hokjes omdat de mens nu éénmaal zo is en omdat het daardoor makkelijker wordt om te begrijpen waar iemand het over heeft kan ik nog wel mee om Clown

Maar waar ik persoonlijk niet tegen kan is dat de ene hokjesmensen lijnrecht staan tegenover de andere hokjesmensen, en niet aarzelen om op elke mogelijke manier en op elk mogelijk moment duidelijk te maken wat zij ervan vinden...

En ja, wat met al die mensen die vinden dat ze niet in een bepaald hokje horen? Clown

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:43

Die zitten lekker in hun eigen hokje ergens in het midden Haha!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:43

[***] schreef:
En ja, wat met al die mensen die vinden dat ze niet in een bepaald hokje horen? Clown

zie mijn edit Haha!

bbje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:45

Nou dan ben ik zeker geen mens?? Ik kijk hoe iemand is en of mij dat bevalt. Ik heb daar geen hokjes voor nodig. Komt vast omdat ik er nooit inviel. Hihi

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:46

[***], tja, maar zo werkt het nou eenmaal. De gedachtengangen staan vaak lijnrecht tegenover elkaar. Daar doe je niets aan, vrees ik....

Ik zou me als ik jou was niet zo druk maken over de hokjesmethoden van mensen. Wat kan jou het schelen wat anderen denken??? Als jij je maar goed voelt over wat je doet, waar je mee bezig bent. Zo denk ik, hoor. Ik vind mijn eigen gevoel en de meningen van geliefde mensen om mij heen echt een stuk belangrijker dan de mening van een wildvreemde. Zeker op zo'n forum, tja......

Zolang mijn paard happy is, gezond is en we samen een superteam zijn en veel plezier hebben, kan niemand mij dat ontnemen.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 25-10-07 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:47

bbje schreef:
Nou dan ben ik zeker geen mens?? Ik kijk hoe iemand is en of mij dat bevalt.

Ook dan denk je geheel binnen je eigen referentiekader Ja of je je dat nou bewust bent of niet.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:48

Nou, dan heb ik wel een nieuw woord voor al die mensen die hun paarden houden op beide manieren: een NANO. Dat ben ik dus ook. Paarden lopen op blote voeten (omdat ik geen westrijden meer rijdt en daar alleen de ijzers voor had + op straat) Hebben nu wel een deken op, maar lopen zoveel mogelijk buiten met z'n allen. Rijdt wel met gewoon zadel. Staan 's nachts op stal (ook zomers) met veel hooi... en doe aan grondwerk. Een nano dus. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 15:48

Ik maak me er niet druk om, het leek me gewoon interessant om er een topic over te openen .. Denk niet dat je alleen topics mag/moet openen als je je drukt maakt om iets? Clown

Iedereen doet wat ie wil, dat doe ik ook. Knipoog