Kermispony's zielig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Kermispony's zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 16:42

Vandaag ging ik even langs de kermis na de les hier in Gent. Het was zo'n mooi weer, ik liep gewoon in mijn trui, werd er echt helemaal vrolijk van Lachen

Maar toen zag ik de kermispony's. Het waren er 8: 5 shetjes en 3 grote. Ze zagen er op zich wel goed verzorgd uit: halstertje ipv hoofdstel met bit dat de hele tijd in hun mond trekt, aan een ring aan een stapmolen ipv van voortdurend op elkaars hoeven te trappen, met bontjes rond de singel, goede onderleggers, lekker in hun wintervacht, hoeven netjes gekapt, helemaal niet mager, ...

Maar toch, daar zo de hele tijd debiele rondjes lopen..Dan nog aan een ketting aan zo'n ring, zodat ze nooit eens hun hals kunnen strekken,.. De pony's keken best zielig uit hun ogen, eentje zat zich de hele tijd boos te maken,...

Het waren stuk voor stuk leuke pony's, ik vraag me af hoe hun leven er eigenlijk uitziet? Staan die anders nog op een manege of zo of gaan die het hele jaar mee naar kermissen?

Het erge is dat de ouders het blijkbaar wel leuk vinden. ik vond het als kind leuk om op zo'n pony te zitten, maar ik vond het wel zielig. Ik fantaseerde altijd dat ik met eentje zou ontsnappen Knipoog

Maar wat vinden jullie ervan? Ik weet dat veel pony's op maneges ook allesbehalve een mooi leven hebben, maar dit vind ik toch altijd een beetje schrijnend...

Caesar

Re: Kermispony's zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 16:52

poes schreef:
Vandaag ging ik even langs de kermis na de les hier in Gent. Het was zo'n mooi weer, ik liep gewoon in mijn trui, werd er echt helemaal vrolijk van Lachen

Maar toen zag ik de kermispony's. Het waren er 8: 5 shetjes en 3 grote. Ze zagen er op zich wel goed verzorgd uit: halstertje ipv hoofdstel met bit dat de hele tijd in hun mond trekt, aan een ring aan een stapmolen ipv van voortdurend op elkaars hoeven te trappen, met bontjes rond de singel, goede onderleggers, lekker in hun wintervacht, hoeven netjes gekapt, helemaal niet mager, ...

Maar toch, daar zo de hele tijd debiele rondjes lopen..Dan nog aan een ketting aan zo'n ring, zodat ze nooit eens hun hals kunnen strekken,.. De pony's keken best zielig uit hun ogen, eentje zat zich de hele tijd boos te maken,...

Het waren stuk voor stuk leuke pony's, ik vraag me af hoe hun leven er eigenlijk uitziet? Staan die anders nog op een manege of zo of gaan die het hele jaar mee naar kermissen?

Het erge is dat de ouders het blijkbaar wel leuk vinden. ik vond het als kind leuk om op zo'n pony te zitten, maar ik vond het wel zielig. Ik fantaseerde altijd dat ik met eentje zou ontsnappen Knipoog

Maar wat vinden jullie ervan? Ik weet dat veel pony's op maneges ook allesbehalve een mooi leven hebben, maar dit vind ik toch altijd een beetje schrijnend...

Het valt jou op, maar een ouder niet. Die gaat zich niet druk maken om zo'n pony. Ze worden goed verzorgd ja, maar denk is aan Ponypark Slagharen of pony's in een klein weitje....niet elke pony krijgt wat die wil...het is niet anders... Ach gut

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 17:50

Ik vind ze niet zielig, sterker nog ik heb nu 2 keer met kermispony's gewerkt.
Als ze iets willen, dan trekken ze zich er wel naartoe, de kleinste pony daar trok gewoon een volwassene mee naar de emmer met water omdat ie water wou Haha! Een andere pony (de grootste) probeerde naar iemand die daar werkte te trappen omdat ie t genoeg vond, toen werd ie ook met rust gelaten. Alleen wat ik een minpunt vind voor ze: ze krijgen alleen s'avonds (rond half 10) hooi, en kunnen tot 1 uur (in het weekend) door eten, en daarna niet meer.

maartjevO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 17:55

Ik vind het toch niet echt kunnen tegenover een paard,
het zijn dieren die van nature de ruimte nodig hebben!

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 17:56

maartjevO schreef:
Ik vind het toch niet echt kunnen tegenover een paard,
het zijn dieren die van nature de ruimte nodig hebben!

Dat hebben ze ook wel hoor Knipoog
(op de kermis waar ik werkte dan Knipoog )

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 18:19

op de dijk waar mijn paarden staan
staan ook kermispony's
ze lopen dan rondjes niet in zo'n levende ponymolen
maar gewoon rondjes stappen met iemand er naast

het zijn 6 shetjes en 1 fjord
als ze niet op de kermis en paardenmarkten lopen
staan ze gewoon buiten op een stukje grond
waar geen gras ligt en ook niet groeit omdat heel de grond
aangewalst is

de eigenaar zie ik 1x in de 2dagen
een aanhanger vullen met hooi
en hoopjes hooi verdeelt hij over het land
zodat ze allemaal kunnen eten
en ze kunnen schuilen in een 5 paards veewagen

op zich zien ze er niet slecht uit
maar vind wel dat ze wat beters verdienen
de shetjes zijn volgens mij ookal op leeftijd
omdat hun hoofd helemaal grijs word

het is ook duidelijk aan de pony's te zien dat ze zich vervelen
er word verders niks mee gedaan
althans ik heb dat nog nooit gezien
s'Zomers gaan ze wel naar een weiland met ze allen
dit is dus alleen de winter opvang

ik heb er niks tegen als je met een paard
rondjes loopt voor kinderen
maar het moet ook voor de pony's leuk blijven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 18:21

Ponys zijn levende dieren en je kan er gewoon geen kermis atracie van maken vind ik.
Die harde muziek om hun heen..die beesten horen alles veer harder dan ons...nee ik vind het niet kunnen

orban

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 18:32

Ik ben er niet zo voor te vinden. Ze mogen er dan wel goed uitzien maar of ze daar nu echt gelukkig zijn. Een hele dag tussen dat lawaai en die drukke kinderen. Mijn dochter mag er ook nooit op en ze vind dat ook helemaal niet erg.

CarmN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 18:40

Ik weet dat ze met manegepony's van onze manege wel eens naar koninginnendag gaa. Daar is ook veel lawaai, maar dat zijn ze wel gewend! De meeste pony's sjokken vrolijk verder... Ze vinden al die aandacht geweldig. Maar kermispony's vind ik best wel zielig, die doen de hele dag niks anders Slapen Moet je zelf eens proberen, een dag lang zonder eten te krijgen rondjes lopen!!! Boos!

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 18:54

ik vind kermis paarden erg zielig het zijn dieren en geen speelgoed

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 18:56

CarmN schreef:
Ik weet dat ze met manegepony's van onze manege wel eens naar koninginnendag gaa. Daar is ook veel lawaai, maar dat zijn ze wel gewend! De meeste pony's sjokken vrolijk verder... Ze vinden al die aandacht geweldig. Maar kermispony's vind ik best wel zielig, die doen de hele dag niks anders Slapen Moet je zelf eens proberen, een dag lang zonder eten te krijgen rondjes lopen!!! Boos!

Een dag lang Verward wie heeft je dat wijs gemaakt?
ze kunnen dor eten totdat de kermis begint hoor, en op een doordeweekse dag is dat om half 4, tot 9 uur ( doordeweeks, in het weekend tot half 10) Dus ze hebben zat tijd om te eten.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 19:03

tessie1985 schreef:

Okee het zijn dieren, maar wat dacht je van manege ponies? Die lopen 3 a 4 uur per dag! 6 dagen per week (op sommige maneges he!)

En buiten het kermisseizoen, worden ze echt wel goed verzorgt hoor!

Okee, wat je zeg: Het is geen speelgoed, zijn crossmonstertjes (shets) En manegeponies dan wel speelgoed?

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 19:08

syltje_777 schreef:
tessie1985 schreef:

Okee het zijn dieren, maar wat dacht je van manege ponies? Die lopen 3 a 4 uur per dag! 6 dagen per week (op sommige maneges he!)

En buiten het kermisseizoen, worden ze echt wel goed verzorgt hoor!

Okee, wat je zeg: Het is geen speelgoed, zijn crossmonstertjes (shets) En manegeponies dan wel speelgoed?

inderdaad. en die pony's hoeven alleen maar te stappen, dat is minder vermoeiend dan een manege pony doet.

Obvious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 19:12

[
[/quote]
inderdaad. en die pony's hoeven alleen maar te stappen, dat is minder vermoeiend dan een manege pony doet.
[/quote]

Idd minder vermoeiend, en ze worden best geod verzorgt hoor zitten heleboel regels ana vast voor zo`n attractie[/quote]

dewilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 19:35

Op konningedag gaan we altijd met de pony's van mijn manege ook de hele dag rondjes lopen alleen nemen we 'reserve' pony's mee. en genoeg hooi en water. ok dat is maar 1 keer in het jaar. maar ik vind het dan net zo zielig als de paarden 4 lessen ofzo op een dag moeten lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 19:47

Wat zij bedoelt zijn die echte kermispony's. Niet ponyritjes met begeleiderd op feestdagen. Ik heb ze ook gezien maar dan in Luik. Ook halstertjes, bontjes, goede hoefjes en niet zo mager wel liep er 1 mank. Toch ben ik ertegen, die dieren lopen van 5u tot 's avonds laat rondjes (ik ben er een keer van 5 tot 7 geweest met vrienden, toen we terugkwamen rond 9u liepen ze nog rondjes) met keiharde muziek om zich heen. Ook zijn ze niet zo lief; heel sjaggie maar dat kan ik me voorstellen met al die harde muziek, steeds maar weer dat gezeul en niet eens ff lekker ergens uitrennen. Nee, ik zou mijn kind er later niet op laten gaan hoe hard ie ook jankt Tong uitsteken

kimberlyew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 19:48

Het lijkt mss wel zielig in jou ogen, maar er zullen ook wel mensen zijn die het absoluut niet zielig vnden. Als de pony's netjes verzorgd worden is er niks aan de hand.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 20:10

Ik ken heel het fenomeen niet.......... maar ik kan me niet voorstellen dat deze ponies slechter af zijn dan alle andere ponies die voor een eigenaar geld moet verdienen

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 20:54

Ik moet eerlijk zeggen dat ik als ik in bv Antwerpen op de Sinksefoor(kermis) loop tussen al het lawaai,muziek,horden mensen en ik zie daar de draaimolen met pony's ik altijd mijn hoofd even wegdraai(als ik er al bij in de buurt kom).
Ik kan er niet naar kijken,al die stumpers kop aan kont aan een stuk door (te) kleine rondjes lopen urenlang(vanaf een uur of 3 tot tegen 11 uur)
Oke zie zien er niet echt slecht uit en worden vast goed verzorgd maar toch..die triest lopende pony's met die lege blik in hun ogen Zij zijn groot en ik is klein!

Ik heb niets tegen een kermis pony die een uurtje of wat heen en weer loopt met een kindje op zijn rug en dan weer lekker op stal/wei gaat.

Maar wel tegen de levende draaimolens....

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 21:12

Cinnepin schreef:
Ponys zijn levende dieren en je kan er gewoon geen kermis atracie van maken vind ik.
Die harde muziek om hun heen..die beesten horen alles veer harder dan ons...nee ik vind het niet kunnen

Tja dan moeten we ook met zijn allen niet naar dierentuinen gaan... leg je er nou gewoon bij neer, het is niet anders! Mensen moeten ook rotwerk doen... er is gewoon een onderverdeling. Ik lig er niet zo wakker van, ze worden goed verzorgd, krijgen beweging...enige nadeel is dan de muziek...

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 21:32

ik vind zo te horen alles wel meevallen qua verzorging, alleen 1 ding vind ik doodzielig, dat ze de hele dag door aan een stapmolen rondjes moeten lopen!! ....ik weet niet of pony's dat ook hebben, maar ik ben na 1 a 2 rondjes al duizelig!!

RoJoDeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 21:41

Heej,

Jullie vergelijken manege paarden met die kermispony`s...
Nou nu wil ik wel eens horen wat jullie zieliger vinden...
Manege pony of je eigen paardje die je af en toe eens pakt(want zoals ik hier lees zijn hier zeer veel recreatie ruiters/ amazones).

Die kermispaardjes vind ik best zielig... maar goed het ene paard heeft het beter als de andere...

groet`n jolanda

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 21:52

Zielig?? Weetje wat pas zielig is?

Paarden die je ziet bij Brooke Hospital for Animals.

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 21:58

xtwisterx schreef:
Zielig?? Weetje wat pas zielig is?

Paarden die je ziet bij Brooke Hospital for Animals.

dat is extreem zielig.
maar dat wil niet zeggen dat paarden die er niet uitzien als gratenpakhuizen en bijna dood zijn, niet zielig kunnen zijn hoor....

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 22:02

Hermesdeux schreef:
poes schreef:

Het valt jou op, maar een ouder niet. Die gaat zich niet druk maken om zo'n pony. Ze worden goed verzorgd ja, maar denk is aan Ponypark Slagharen of pony's in een klein weitje....niet elke pony krijgt wat die wil...het is niet anders... Ach gut

Het valt best wel mee hoor bij PonyPark Slagharen, alleen op de dag worden ze gereden,
maar echt zwaar is het nou ook niet. En ze krijgen 's avonds en 's nachts de hele
dag de kans om lekker te vreten en hebben ruimte zat om lekker te rusten Lachen