Oh god....gaat ze haar jaarling longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Oh god....gaat ze haar jaarling longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 21:08

Ik kwam gisteren op stal en zag daar een stalgenoot wandelen met haar jaarling. Ze wandelde met haar naar de bak. Vervolgens heeft ze dit dier zo´n twintig minuten gelongeerd Boos! Ik wordt hier zo moedeloos van. Alle gangen werden geoefend, nu maar wachten tot ze zadelmak gemaakt kan worden.
Overigens is mijn stalgenoot een vrouw van rond de dertig, erg slim en gevat, en rijdt M2. Vandaar dat ik deze actie echt niet kon vatten.
Ik was zo stom verbaasd, dat ik er ook helemaal niet van gezegd heb.
Dit paard staat overigens ook tussen een normale groep rijpaarden, zonder jonge paarden. Dit omdat de eigenaar dit niet wil. Boos!

EngeltjeS

Re: Oh god....gaat ze haar jaarling longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 21:11

tsjah... wat doe je er aan???
miss tegen stal eigenaar zeggen?
xxiezz

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 21:12

sommige mensen!!!

zou je het liefs door elkaar heen rammelen

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 21:22

Ik stond toen ik het zag met de staleigenaar te praten. Tsja wat kun je dan zeggen. Hij dacht wat ik dacht en andersom. Het is natuurlijk zijn klant met twee paarden. Natuurlijk was ook hij geschrokken en meerdere met mij. Vooral toen ze zei....Je bent het bijna weer vergeten..tegen haar paardje..Ze had het dus al vaker gedaan.

Tot nu toe kon ik aardig met haar opschieten. Het feit dat jaarlingen niet in een koppel oudere merries moesten staan, was al eens besproken. Ze wist in ieder geval mijn mening. Maar nu...tsja wat mensen al niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 21:26

wat een giga @#$@#$%
je zou denken dat ze op die leeftijd haar penny haren verloren is.
Arm beest
en het maar raar vinden als hij over een paar jaar helemaal versleten is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:34

Coby schreef:
Ik was zo stom verbaasd, dat ik er ook helemaal niet van gezegd heb.

Dat kan ik mij zo goed voorstellen... Je ziet het gebeuren, weet dat het ontzettend fout is... maar pas achteraf bedenk je wat je had moeten zeggen. Te verbaasd om op het moment zelf te reageren...

Probeer je voor te bereiden op de volgende keer. Bedenk nu al wat je kunt gaan zeggen als ze weer met dit beestje wil gaan werken. Meer advies kan ik je ook niet geven, sorry...
En dan betwijfel ik ook nog of ze zal luisteren.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:37

HOE longeren bedoel je precies?
20 minuten stug rondjes lopen in stap, draf en galop?
Of het paard de gangen laten oefenen?

Wat vind je precies dat er mis mee is?

(was ik gewoon even nieuwsgierig naar)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:38

ahum.. ze rijdt M2 en heeft het begrip jaarlingen mogen niet longeren nog niet door?
mijn god, wat een raar mens!
mm nog 3 maanden wachten en het zadel zal er wel opliggen....
zou toch proberen haar van deze ehm.. manier van trainen af te helpen, want als ze dit zeer regelmatig doet, heeft ze over 2 jaar geen rijpaard meer..

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 23:11

Tsja, het is haar paard, dus ze mag er mee doen wat ze wil. Luisteren zal ze ook wel niet naar je. Overigens ben ik wel benieuwd of er ooit onderzoek naar is gedaan, of het longeren van jonge paarden nu echt zo slecht is als iedereen roept. Op de Waiboerhoeve is ooit onderzoek gedaan naar jaarlingen in een trainingsmolen (toch wel enigszins te vergelijken), en die hielden er niets nadeligs aan over.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 23:12

Coby schreef:
Tot nu toe kon ik aardig met haar opschieten. Het feit dat jaarlingen niet in een koppel oudere merries moesten staan, was al eens besproken. Ze wist in ieder geval mijn mening. Maar nu...tsja wat mensen al niet doen.

Kun je dit ook es uitleggen?

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 23:19

Njah sorry hoor, ik ben er zeker wel op tegen een jong paard moet in een wei staan met leeftijdsgenoten (das mijn mening) het liefst in de opfok.

ikzelf zou niks tegen longeren hebben, kijk als die vrouw penny wil doen met haar paardje laat haar lekker haar probleem. het ligt natuurlijk wel aan de manier hoe ze het aanpakt. overgangen hoeft niet persee maar je kan wel gewoon stap oefeningen doen, en dat alleen al voor de vertrouwens band.

Ik zelf ben van mening dat het niet kwaad kan, maar ik denk ook niet dat dit dagelijks is. ik zelf begin pas met drie jaar ook al zijn ze dan nog niet volledig uitgegroeid longeren kan dan geen kwaad.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 23:21

btw dat ik er op tegen ben probeer ik mee te zeggen dat ik het zelf niet zou doen met mijn paarden!!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 08:00

Ik zie hier een aantal keer staan waarom het zo slecht is om een jaarliong te longeren. Er is wel degelijk onderzoek naar gedaan. Zo'n diertje is flink in de groei, en longeren betreft eenzijdige belastig op de groeischijven en pezen. Hierdoor ontstaat in een vroeg stadium al slijtage. in de meeste gevallen zal zo'n diertje de 7 jaar niet schade vrij halen. heel spijtig dat eigenaren hun dier nu al de vernieling in helpen.

Mijn advies is: zoek krantenknipsels en artikelen waarin staat beschreven dat dit vreselijk slecht is, dat kun je best vinden ook op Google en plak dit op haar staldeur anoniem. Misschien dat het helpt.

maartjevO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 08:21

wat raar dat ze niet inziet dat een jong paardje gewoon lekker de wei opmoet met leeftijds genootjes.
Heeft ze dit bij haar adnere paard ook zo gedaan of was die al volgroeid toen ze haar kreeg?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 10:26

Het longeren van jonge paarden OP DE VOLTE is slecht omdat hier een foute belasting door ontstaat, OOK als je netjes rechts- en links-om afwisseld.
Longeren op de rechte lijnen; maw als handpaard mee naar buiten of in een zeer grote ovale trainingsmolen is niet slecht MITS men het niet overmatig doet; 15 minuten max. 3x p/week als uiterste.
Overigens is een trainingsmolen alleen nodig als het een paddock/stalpaard betreft en NATUURLIJK is een wei aan te raden ipv stal/paddock.

Op de wei krijgen jonge paarden tenslotte ook hun beweging dmv korte snelle sprintjes, scherpe wendingen etc. En ook hier doet een paard weleens iets dat niet goed voor hem is.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 10:34

Op de Waiboerhoeve is onderzoek gedaan in een ronde trainingsmolen, en met galopsprints erbij, dus niet alleen maar stappen en draven. Het betrof draverjaarlingen, en ze vertoonden allemaal een betere botdichtheid na dit onderzoek. Deze paarden hadden ook weidegang.

Over nadelige gevolgen van longeren van jaarlingen heb ik niets kunnen vinden, dus als iemand even een linkje heeft Lachen ?

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 13:13

eenzijdige belasting is voor zo'n jong paard nooit goed , dit soort mensen houdt de gemiddelde leeftijd van een paard naar beneden en die gemiddelde leeftijd schijnt een jaar of 7 te zijn ..
Verdrietig
nee een jong dier moet de wei in met leeftijdsgenoten, daar leren ze het meeste van *LOL*
maar dit is mijn mening Pling

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 15:09

kijk je kan natuurlijk ook aan vragen, joh ga je curcus beenproblemen ofzo volgen, Haha! en dan zal zij vragen waarom. Nou zeg je dan, omdat je er hier eentje aan kweken ben. Bloos En dan maar even niet nadenken over welke problemen er meer om de hoek komen kijken met dit soort akties. Boos!
Gewoon je mening geven, en als zij nog niet luisterd, dan tja jeetje. Dierenarts ofzo inschakelen. Gewoon iedere keer als je dit ziet er iets van blijven zeggen. Of het helpt vers 2, maar ja. Succes

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 15:49

Denk ook blijf er gewoon vanaf.
Die paarden kunnen hun hele leven nog werken.
Laat ze genieten van hun vrijheid!

marloes-joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 16:09

op mijn vorige pensionstal werd het ook gedaan..
al nadat het dier was afgespeend.. heeft daarna ook gewoon net als elk ander paard dag en nacht alleen in een box gestaan net als ieder ander volwassen paard.. echt zeer triest!
ik heb die mensen nooit begrepen, en ergerde me hier kapot aan!
maar goed, het dier is nu bijna 2 en het gebeurd nog steeds Boos!

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 17:08

ik weet niet of het wel zo slecht is. Ik ben ook aan het zoeken geweest en zie ook alleen maar goede dingen over het longeren van jonge paarden.
Het licht eraan hoe ze aan het longeren is geweest.. Zou je dat er even bij willen vertellen?

Ik denk (persoonlijk) dat het niet veel kwaad kan. Het ligt er natuurlijk ook aan op welke manier je het doet, maar je paard 1 x in de week eventjes aan de longeerlijn doen kan volgens mij geen kwaad..
Ook al is het een jong paard.
Diegene die het hier niet mee eens is:
Ik ben benieuwd naar linken o.i.d. waar staat dat het slecht is Knipoog

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 17:18

:| *geschrokken*
Een jaarling 20 minuten longeren is wel heel veel. Ik denk dat echt op de volte inderdaad belastend is en ik ben zeker geen voorstander van een jaarling longeren zoiezo er niet teveel mee prutsen.
Mijn twenter gaat pas vanaf haar 3e aan de longeerlijn.

Wat ik niet zo'n probleem vind is dat ze zonder leeftijdsgenootjes staat.
Mijn twenter staat met:
- Mams
- Veulen van bijna 3 weken van mams
- 10 jarige merrie.

Ze is helemaal gek met die 10 jarige merrie. Alleen wil de 10 jarige merrie niet echt alles. Beetje bokken en rennen door de wei is ok.
Ik had ook liever een leeftijdsgenootje gehad voor haar, maar ja waar haal ik die vandaan en opfok is me te duur als ze thuis kunnen staan terwijl ze er later niks aan over houd.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 17:20

Kan me voorstellen dat je verbaasd was.
Ehct raar je hoort het de laatste tijd echt vaak dat mensen jaarlingen longeren, in Haw kom je het ook weleens tegen. Verward

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 18:26

Ik ga vooral mee met Promtertje Lachen .

Iedereen roept maar dat het slecht is,maar iedereen heeft het van horen zeggen. Ook ik heb het onderzoek van de Waiboerhoeve gelezen Lachen .

Voor opharden van de pezen is het misschien wel beter,of heb ik dit altijd fout begrepen?

Verder, de DA inschakelen omdat iemand zijn paard longeerd? Mensen sorry hoor,maar als ik het zou doen en iemand zou zich er mee bemoeien, dan zou ik flink kwaad worden. Het is mijn paard toch? Als ik van iedereen die ik stom met zijn paard om vind gaat wat zou moeten zeggen......

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 18:42

lowara schreef:
ahum.. ze rijdt M2 en heeft het begrip jaarlingen mogen niet longeren nog niet door?

Dat vind ik dus eigenlijk gezegt nergens op slaan!
Er staat nergens in de wet dat een jaarling niet gelongeerd mag worden!
Ik zeg niet dat ik het verstandig vind dat ze het beestje nu al longeerd. Met onze twenter wachten we ook tot hij 3 is.
Maar deze opmerking vind ik daad werkelijk nergens op slaan!
Ik fiets altijd langs een boerderij waar ze ook een jaarlinger hebben staan en die word ook gelongeerd. Het beestje is een goede conditie heeft nergens last van o.i.d. Ik zelf zou er niet voor kiezen maar er zijn meer mensen die het doen.