Meteen rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ch_ntii123

Meteen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 21:42

Ik vroeg me af, wanneer beginnen jullie met rijden? als het paard net van stal veranderd is.

Ik heb namelijk woensdag (gister dus) mijn paard naar mijn woonplaats gehaald, ik heb vandaag gewandelt met hem maar niet gereden.. ik kan eigenlijk niet wachten om te rijden!

Hoelang laten jullie je paard met rust voordat je als eerst gaat rijden? (bij een nieuw paard dan) of wat is het advies??
Laatst bijgewerkt door ch_ntii123 op 05-03-09 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

eenitraM

Re: Wanneer pas rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:43

Lijkt mij meteen toch?!

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 21:46

Moet het paard niet even wennen?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:47

Ik vind dat een paard inderdaad even moet wennen. Naar gelang het paard op me reageert stap ik er met 3/4 dagen op. Soms later

PollyBarney

Re: Wanneer pas rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:59

Ik heb hem toen 3 dagen laten wennen en ben toen weer gaan rijden en dat ging heel goed

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:13

Mijn paardje komt zondag en ik heb echt nog geen idee wanneer ik er op stap. Ligt eraan hoe gauw hij went. Zijn nieuwe leefomgeving is dramatisch anders dan waar hij nu staat, en de afgelopen 6 maanden is hij erg weinig onder het zadel geweest dus het zou zomaar een week of langer kunnen duren voor ik er eens op klim.

Ik heb geen haast ;)

Dabo

Re: Meteen rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:57

Als je op wedstrijd gaat op een ander terrein laad je je paard uit en zadel je ook gelijk op. ;)
Ik heb mijn paardje de 1e dag rust gegeven, (ze kwam wel 'even' uit Frankrijk) maar de dag erna ben ik erop gestapt.
Is je paard nou heel stresserig, en kijkerig zou ik nog een dagje langer wachten.
Succes in elk geval!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:59

Dabo schreef:
Als je op wedstrijd gaat op een ander terrein laad je je paard uit en zadel je ook gelijk op. ;)

Ja, maar dan heeft het paard jou als vertrouwde factor ;) Als het paard verkocht is is alles nieuw, dus ook de nieuwe eigenaar. Weet hij veel of hij zijn nieuwe baas kan vertrouwen.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:01

Toen ik m'n paard net had heb ik 1 dag gelongeerd en grondwerk gedaan en die dag daarna erop gegaan.
Moet ik ook zeggen dat ik een heel rustig paard heb wat alles prima vind (tinker)..
Toen we van stal waren veranderd zat ik de volgende dag alweer vrolijk erop en een paar dagen later lekker 't bos in (niet alleen).
Ik denk dat 't een beetje per paard verschilt ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:09

Als ik op wedstrijd ga wacht ik ook niet.
Als ik een buitenrit maak ook niet.
Als mijn paard een weekeindje mee gaat op vakantie, kan ik moeilijk dat weekeindje afwachten.

Nieuw paard ligt een beetje aan hoe oud en ervaren hij is, wat hij al heeft gezien of niet.
Maar gokje, ben bang dat die bij mij ook meteen de eerste dag het haasje is. Kunt alles maar gezien hebben als paard,
dan is daarna niets meer nieuw.
Kunt dat natuurlijk niet bij alle typen paard zo doen, dus wel een beetje op zijn karakter en reacties letten,
maar dat spreekt voor zich denk ik.

Kunt toch rustig aan ritje gaan doen? Hoeft toch ook niet meteen te spetteren? Gewoon lekker samen ontspannen proberen
te rijden. Is hij daar nog niet aan toe, ach dan ga je eerst nog paar daagjes wat anders doen.

Risico van paar dagen niets doen is ook, dat hij dan na die paar dagen extra energie heeft om ahum zijn
eventuele foezels en woezels te ontwijken.

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:14

Is het voor jou een nieuw paard, dan even laten wennen, verschilt per paard, wij hebben twee weken gewacht (incl. erg slecht weer, een slechte buitenbak).
Is het voor jou een bekend paard, dus je verandert met je eigen paard van stal, gewoon de volgende dag ofso, net als op wedstrijd kun je toch gelijk op?
Als hij dat niet gewend is, je kent hem dus je weet wanneer hij zich op zijn gemak voelt. Succes :)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 07:31

Oke, ik dacht gister dus even te rijden. Crossen vind hij heel leuk, dus ik dacht aan het einde laat hem maar even gaan, en jahwel hoor... Hoppaaa toen lag ik eraf!! Miscommunicatie tussen hem en mij... misschien toch even goed longeren een paar keer want hij heeft energie voor 6!, en minder eten:P

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 07:39

Ik kijk altijd even naar het paard zelf.
Is die erg van slag door de verhuizing bijvoorbeeld.
Mijn paard is heel gevoelig en doe ik de eerste dagen mee wandelen en longeren, tot ze wat meer op haar gemak is.
En door het longeren bouwt ze ook niet zoveel energie op.
(en heel goed opletten wat voor voer ze op de nieuwe stal geven. Hier kan nog wel eens meer of minder inzitten dan je paardje nodig heeft)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 07:39

Ik ging in mijn crosstijd, met paarden op concours, en bleef daar vaak overnachten, dus geen tijd om te wennen, integendeel, dag erna gewoon presteren ;)

Nooit problemem mee gehad.

En op vakantie ... meteen de eerste dag naar het strand toe hoor ! Zaalig.

Dat je even wat rustig aan doet, ala, maar lekker wat ontspannen rijden moet geen probleem zijn hoor.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 08:54

Dezelfde dag of de dag erna.
Net sommige hierboven zeggen, als je op vakantie of op wedstrijd gaat wacht je ook niet eerst een halve week voordat je begint.

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 10:41

toen mijn paard voor het eerst kwam, moest ik van die eigenaren meteen rijden :oo
ze wouden zien hoe die reageerde en zo :?
beetje rare mensen waren dat, (familie van mijn vader)
toen we gingen kijken, gooiden ze ook gelijk zadel erop,
geen borstel of wat dan ook.
en toen was ze zooooooo druk.
echt niet te zuinig gewoon.
ik durfde haar in het begin ook niet op te zadelen :\
maar ik heb haar een week op proef gehad, en dat beviel wel.
sinds ze bij me is, is het een super lief paardje geworden!
echt een knuffelbeer! :P
en super rustig met opzadelen en etc! :D

maar het komt er op neer, dat ik meteen reed.
maar dat ging wel goed.
ze keek wel steeds even om zich heen, zo van; waar ben ik.
maar uiteindelijk wende het ook wel.

oepsss, ik maak er weer is een lang verhaal van :oo

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 10:59

S_imonee schreef:
toen mijn paard voor het eerst kwam, moest ik van die eigenaren meteen rijden :oo

oepsss, ik maak er weer is een lang verhaal van :oo

Je hoef nooit te doen wat een ander wilt dat weet je hé?

Ik zou opzich zelf na verhuizing niet gelijk weer rijden. Eventueel stappen enzo zou ik eerder doen en later aan de longe dan rijden.

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:01

Ik moest sowieso 4 dagen wachten, door de zadelmaker en dus het gebrek van een goed zadel. Maar als ik de kans had gehad had ik hem de dag erna al gereden. Komt mede omdat ik aanvoelde dat hij zn plekje had gevonden.

tinkert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:12

Afgelopen maandag is onze pony gekomen, drie jaar, vorige eigenaar heeft de pony een paar keer bereden. Pony was gewend om vaak buiten te staan op een wei in een bos. Nu staat hij op een manege, en alles is eigenlijk nieuw voor haar. Een schuifdeur, veel mensen die naar haar komen kijken, nieuwe eigenaar en momenteel schrikt ze eigenlijk van veel dingen. Dus voorlopig laten we haar even wennen en nemen haar mee op de binnenplaats, door de schuifdeur, langs een wapperende vlag. Ja want het waait veel op het moment. Dus bij ons duurt het wennen nog wel even denk ik.

bentlylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:18

Mijn paard kwam maandag avond aan en dinsdag stapte ik er al op heb 10 minutjes gestapt en gedraafd.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:20

Als je met een paard op wedstrijd gaat of mee neemt naar het bos, dan wordt hij toch ook uit de trailer gehaald en aan het werk gezet?
Nou heeft je paard moeten slapen in een vreemde stal, dus dat is wel eventjes iets anders natuurlijk, maar als je paard nu rustig en op zijn gemakje is, zou ik vandaag gewoon lekker even rijden, maar maak er iets ontspannen van en zet hem niet meteen vol aan een training denk ik.