Met of zonder bit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sorsie

Met of zonder bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 20:19

Hee,
ik heb even gezocht naar topics over bitloos rijden. Ik kwam alleen veel dezelfde antwoorden tegen.
Antwoorden zoals: met bit heb je meer controle en zonder bit is hetzelfde als met bit.
Ik ben erg benieuwd, zit er aan te denken mijn shetlander over te laten gaan op bitloos.
Waarom rijden mensen met bit? Waarom zonder?
En als je zonder rijd, watvoor hoofdstel gebruik je dan?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:21

Ik zie het zo, als een paard niet wil luisteren doet hij het toch niet, wat voor ijzer je er ook in hebt hangen..
Ik rijd mijn verzorg quarter met een touwhalster en ik merk dat ze er veel fijner op loopt.

skins

Re: Met of zonder bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:28

Ik rij sindskort ook met touwhalster en hij ontspant veel sneller, is minder gefrustreerd en doet zijn werk weer met plezier.
Als hij schrikt heb ik hem trouwens sneller terug als met bit ;).
Waarom rijden mensen met bit?
Omdat het traditie is, ze denken dat een bit meer mogelijkheden geeft. Dat is ook zo als je er goed mee om gaat, maar meestal is dat niet het geval.
Bitloos is vriendelijker en daar heb je ook veel mogelijkheden mee én je leert meer op je zit te rijden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:48

Ik rijdt met bit. Waarom? Gewoonte denk ik. Zo heb ik het geleerd en ik ben van mening dat als je normaal met een bit om gaat er geen verschil is met bitloos. Wil mijn merrie in de toekomst zeker weleens bitloos gaan rijden. Maar het bit moet ze wel kennen.
Vind het zeker niet vriendelijker als met bit. Aangezien als je daar aan gaat hangen, trekken en plukken dat evengoed zeer doet. En bij normaal gebruik hebben ze er geen hinder van net als met bit.

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:57

Ik wil mijn shetje ook bitloos laten rijden en dacht te starten met een halstertje. kan dat en zo ja hoe maak ik daar makkelijk teugels aan?
Bij de ijslanders gebruiken ze muscetonhaken, is dat een optie?

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 21:44

Met halster kun je prima testen. Je kunt aan de zijkant je teugels vast maken, maar meestal is het duidelijker als je de teugels aan de onderkant vast hangt. Je kunt gewoon je eigen teugels gebruiken ;).

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 00:53

Er lopen op het moment gigantisch veel topics over bitloos rijden, vooral op VNA, neem daar eens een kijkje. :)

Ik rijd bitloos en ben tevreden.
In mijn profiel staan ook nog wat dingetjes. (Ben er nog mee bezig)