Het vertrouwen heeft een flinke deuk gekregen...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Vie

Het vertrouwen heeft een flinke deuk gekregen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-06 22:47

't Is een heel verhaal, maar goed, ik zit er wel mee...

Zoals sommigen wel zullen weten, hebben Olga en ik een lánge weg afgelegd om te komen waar we nu zijn/waren. Toen ik haar net reed, ben ik hard gevallen van haar en mocht ik een tijd niet rijden.
Vertrouwen in paarden en paardrijden in eht algemeen was ver te zoeken, ik durfde zelfs niet meer op haar gaan zitten. We zijn toen van 0 af aan begonnen en na bijna twee jaar waren we eindelijk ergens gekomen en ging eht gewoon fántastisch!

Tot gisteren... Ik ging naar de training van de club, ik had nl morgen wedstrijd. Dus ik dacht; naar de club is gelijk een goede oefening!

De pony's trainen voor de paarden en daar rijdt Olga's weidemaatje in mee: Sunny. Nu zijn die twee altijd gek op elkaar en ze lopen constant te hinniken, af en toe trekt Olga haar kant uit, maar heb er eigenlijk nooit echt problemen mee gehad, buiten eens een klein protestbokje van 'hé, ik wil daar heen!'

Gisteren dus ook, hinnik hinnik. Geen probleem. De pony's waren klaar en ze brachten Sunny weg om af te zadelen. Toen begon het al, Olga begon lastig te doen, ik reed gewoon door. Ineens draaide ze om en begon ze erg te bokken. Voor ik het goed en wel besefte, lag ik al op de grond. 2 m verder ging ze gras staan eten. Ik dacht: 'Maar zo gaat dat niet!' Ik stapte trug op en wou weer gelijk ana het werk gaan en ze begon weer te bokken, en naar de kant van de trailer te trekken, kon haar haast niet houden.

Ik gevraagd of ze Sunny aub al naar huis konden doen, meestal zijn dan de problemen over. Maar ze was zo hevig! Ik was almaar afgestapt, want ze ging heel de tijd lopen klieren en toen ze wilde vertrekken was er haast geen houden meer aan, dus toen heeft iemand van de club haar even overgenomen. Toen ze weg waren, zei ik van ja ik zal nog even met haar stappen en dan stap ik weer op. Ze was nog steeds niet helemaal afgekoeld, en begon al zoiets te krijgen van zo gaat het niet lukken... Ik zie nog even iets tegen iemand van de club en Olga stond ineens naast me te stijgeren.

Ja, zo ging het dus níet... Ik dus gebeld of ze me aub konden komen halen, want zo ging het écht niet. Ik had het al helemaal gehad en liep al bijna te janken als een klein kind...

Dus ja, wachten. Toen zei iemand anders van de club, die aan het rijden was, ja je mag je niet laten kennen, niet laten zien dat je bang bent. Ik zei ja je hebt gelijk ik probeer het nog een keer. Zei tegen degene die der vasthad; laat em maar los als ik het zeg. Dus paar rondjes gestapt en het ging goed dus ik zei laat maar los! En drie voltes gestapt en toen wou ze weer naar de kant van de uitgang dus ik leg m'n buitenbeen aan, ze doet zo 'n half bokje naar links en gaat dan ineens stijl op der achterbenen staan! Toen ben ik er dus weer afgevallen en had ik het helemaal gehad.

Ben er nadien nog opgestapt terwijl iemand em vast had en dan stappen, maar ik durfde écht níets meer. Had het echt gehad...

Nu gaat iemand anders morgen met haar wedstrijd rijden, ik durf echt niet meer. De laatste wedstrijd ging zo goed, maar zo heeft ze zich nog nooit gedragen... Ik heb haar nog nooit weten stijgeren, zelfs niet in de wei.

Het vertrouwen is nu dus echt erg gedaald. Thuis zal er wsl geen probleem zijn als ik er weer op ga, maar volgende keer op de club of op wedstrijd zou 'k niet kunnen zeggen of ze het weer zou doen of dat ze dan weer normaal braaf is, mijn zelfvertrouwen en vertrouwen in haar is dus een pak gedaald. Hoe moet ik dit weer gaan aanpakken? Ik had er al twee jaar overgedaan voor ik eindelijk zonder stress en schrik haar ergens anders konrijden en nu gebeurd dit.
Ben even écht ten einde raad...

Misz_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 22:56

aah.. das nooit leuk om te lezen, laat staan om het echt mee te maken.
Maar hopen dat het maar kuren voor een dag waren en dat het snel weer wat beter gaat

benangelique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 23:04

vertrouwen is een moeilijk punt, voor bijna iedere ruiter. ik heb er ook last van om noob te vertrouwen en zeker als de situatie anders is dan normaal. of dat nou op vreemd terrein is of niet. Ik neem dan bach-rescue-spray. hier wordt je wat rustiger van en dat voelt je paard waardoor die ook wat minder paniekerig wordt.
misschien is het ook slim om er samen met je instructrice op te gaan op vreemd terrein?

hiltje1973

Re: Het vertrouwen heeft een flinke deuk gekregen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 00:34

he bah meid, wat vervelend!

Kan me helemaal voorstellen dat je er doorheen zit. Ik heb je foto's wel gezien bij HAW en jij zat toch echt als een boeddah op haar blote rug? Vond het altijd zo'n relaxed en ontspannen gezicht..... echt lol met je knol.....en een optimaal vertrouwen.....

Maar goed, zelfs het braafste en leukste paard heeft wel eens streken }> . baal ik ook van, af en toe wilde ik toch dat ze iets meer machines waren, dus dat ze een paard uitvinden die gewoon niet kan schrikken en stijgeren en bokken. .....( en laat de zelfverzekerde nergens nooit bang van ruiters dan maar de echte paarden rijden.......)

Even wat peptalk : helemaal top dat je er telkens weer op bent gegaan!!! Kijk niet alleen naar het negatieve, dus dat het niet ging. Je bent er gewoon na elke val weer opgestapt!!! Had je twee jaar geleden vast en zeker niet gedaan......

En dat je die wedstrijd even laat schieten kan ik me voorstellen, wel frustrerend maar je moet niet tegen je gevoel in gaan en eerst je vertrouwen weer terugkrijgen op bekend terrein. Je doet het toch voor je eigen plezier!!! En tjah, bij deze sport horen ups en downs maar dat maakt het ook weer zo mooi! Laat je niet kisten door anderen die vanaf de zijlijn zeggen wat je moet doen. Jij voert je eigen innerlijke strijd met je eigen angst en daar kan een ander niet over oordelen....

Laat je niet kisten de komende tijd, het zal de eerste paar keer echt wel even doorbijten zijn, maar ik weet zeker dat je je er veel sneller dan eerst weer overheen zult zetten..... Wat je in 2 jaar hebt bereikt ben je echt niet in een keer kwijt....

Uithuilen.......,paar keer tegen een boom schoppen....... en rustig opnieuw beginnen! Succes!!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:20

Misschien is het een troost voor je dat ELKE ruiter die momenten tegen komt. Maar je hebt een hele goede instelling: je probeert opnieuw in plaats van te zeggen 'ik stop ermee' dus over een tijdje komt dat weer goed. Maar schaam je er niet voor, elke ruiter is ooit wel eens bang om weer terug op een paard te moeten stappen.

SanderD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 12:23

Jeetje Sylleke, wat vervelend! Jullie hebben zo hard je best gedaan. Jammer dat ze nu ineens zo reageert.

Zoals Urielle al zegt is het in ieder geval toppie van je dat je je niet laat kisten en het opnieuw probeert. Verder blijft een paard een paard, dus de allerliefste heeft wel eens streken. Daar moet je gewoon boven proberen te blijven staan en er aan werken. Ik weet zeker dat je dat kunt.

Sterkte ermee verder!

Carolinef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 14:36

petje af dat je er zo vaak weer bent op gestapt, je bent dapperder dan je van jezelf denkt.

daarnaast moet een ieder het in zijn eigen tempo doen en kan een ander je niet dwingen om ontstpannen te zijn, of geen angst te hebben.

ik heb ook vaak zat gedacht van; ik stop ermee maar met mijn eigen tempo gata het nu perfect, succes.
Ik heb een paar wekej compleet afstand van mijn pony genomen, hem laten rijden door een ander (die er geen problemen mee had) en het langzaam maar zeker over genomen, nu gaat het prima.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 16:29

Urielle schreef:
elke ruiter is ooit wel eens bang om weer terug op een paard te moeten stappen.
I know, maar die angst had ik een tijdje terug overwonnen en nu gebeurd dus dit...

Vandaag heeft Sas haar gereden op wedstrijd. Bij het inrijden ging degene die ons traint erop en toen deed ze weer zo lelijk. Echt dwars. Hinniken naar Mimosa (ander paard die erbij was), bokken en wéér stijgeren. Ik was echt héél blij dat ik er niet op zat...

Als ik aan deze zomer denk, krijg ik al de kriebels. Ik wíl graag wedstrijden rijden, maar op deze manier heb ik er geen zin in.
Volgende keer val ik er mssn weer af en dan kan het erger zijn...

Annn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 17:03

nu ben je dus weer terug bij af.. Sterkte ermee
ik hoop echt dat je het vertouwen weer terug krijgt!!

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 19:26

...

Knap hoor dat je er nog zo vaak erna op bent gegaan...

Ik kan het me voorstellen dat je dan je Vertrouwen kwijt bent... (als V zo tegen mij deed dan zou ik dat ook heel erg vinden, een keer gebeurt dat ze me eraf gooiden en toen stond ik er als een klein kind bij te janken.. )

Nou, veel sterkte ermee!!!

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 21:39

Ja, de ene keer denk ik van ja, goed ik ga gewoon door en dan denk ik weer van wat als ze er op wedstrijd bv. een gewoonte van gaat maken?...

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 22:10

he getsie Syl...

Dit is niet leuk.. Kan me voorstellen dat je het zat bent, ik vind je wel dapper dat je er toch maar steeds weer bent opgeklommen!

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-06 22:13

Heb de foto's van vorige week er toch maar op gezet, en als ik die bekijk vind ik weer dat ik niet mag opgeven en gewoon verder proberen. Hoop dat ik door dit dieptepuntje ook weer heen geraak...

(viewtopic.php?f=10&t=601766)

heidiLOVER

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 07:15

Ooh bah dat is echt vervelend voor je als je eindelijk ergens bent!
Toch goed dat je er steeds weer op ging zitten hoor

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 07:31

Heeft ze misschien overdreven last van hengstigheid? Of is het echt gewoon plakken aan bekende paarden?

Het eerste geval kan je met je DA overleggen het 2e misschien eens wat relaxer geven, zoals Bach resque spray wat je gewoon bij de drogist kan kopen in een spuitflesje. Dat is misschien ook wel fijn als je er zelf weer op gaat om zelf in te nemen.
Sterkte ermee.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 09:50

Wat erg lijkt me dit. Ikken het helaas niet. Ben er laatst wel met een vieze bok afgekomen, echter dat was omdat we samen stroom hebben gekregen. Op die manier kon ik zijn gedrag verklaren en was dus ook niet bang om er weer op te kruipen.

Misschien ook de hengstigheid, alhoewel het dan al vaker moet zijn geweest. Of toch het plakken naar andere paarden.

Zal de dierenarts eerst een checkup laten doen, tanden na laten kijken kan ook veel schelen. Net als haar rug.

Heel veel succes!!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 09:53

Ik kwam ook al bij de hengstigheid. Je hoeft dat nl. soms helemaal niet te merken en het zou heel goed kunnen.
De ene keer zit je met een onwijs opstandig paard en soms merk je het amper. Merries kunnen helemaal niet meer zichzelf zijn, heb ik ook met mijn paard. Die is chagrijnig, ubersnel beledigd en ze weet het bloed onder m'n nagels vandaan te halen af en toe..

In ieder geval om maar verder te reageren: Ik vind het al super dat je je niet gauw gewonnen gaf. Dat zegt al dat je toch ondanks alles een hoop overwonnen hebt! Als ik niet bang was geweest voor paarden, dan had ik nou waarschijnlijk al ruim 7 jaar gereden. Ik ben ook zo begonnen en mijn vertrouwen ging ook steeds weer kapot door een val, een hap of weet ik veel. Had het soms net als jij helemaal gehad .
Ben toch doorgegaan en onderhand niet meer zo bang, je wordt ondanks je gevoelens toch steeds weer een stuk sterker. En dat heb ook jij van jezelf bewezen. Blijf doorzetten, het komt wel goed !

amitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 12:40

heey Sylleke,

vind het echt zo jammer dat het donderdag zo mis is gelopen, het ging juist zo goed.
En snap je volkomen dat je dan schrik hebt, had ik vroeger ook met Amity, en als je schrik hebt dan voelt je paard dat ook aan en loopt het helemaal mis....
Zaterdag heb ik ook lang getwijfeld of ik met haar zou rijden, want ze was ook wel zo grellig aan het doen...
Was blij dat Gijs er was om hem in te rijden, anders was ik er nooit van z'n leven opgekropen!
Ik hoop dat je je vertrouwen wat terug krijgt, gewoon thuis trug beginnen en laat die wedstrijden dan maar voor wat ze zijn.
Het belangrijkste is dat je er plezier in blijft houden, en dat mag je nooit vergeten

Dikke -xxx- Sas

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 14:44

Thx allemaal. Ben denk ik in mijn hoofd wel over het eerste 'dieptepunt' heen. Ik ga gewoon verder en niet opgeven.

Hengstigheid dachten wij ook al aan, maar normaal werd ze woensdag geïnsemineerd, maar dat ging niet omdat ze niet meer hengstig was.
We hebben ook al ons hoofd aan het breken geweest over van alles wat de oorzaak kon zijn, maar niets.
Maar goed, ik hoop dat het éénmalig was.

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-06 18:30

Heb Olga net gereden.
Het ging vrij goed, maa ik mer toch wel dat we een grote stap achteruit zijn gegaan. Als ze eens met haar staart zwiepte, dacht ik even: oh nee...

We zijn wel buiten geweest, iemand te voet mee gegaan. En ook eerst samen met Sunny in de bak gereden en da zijn wij dus naar buiten gegaan. Ging vrij goed, paar enge dingen gezien, is wel een keer geschrokken maar verder ging het wel goed.

Toch heb ik niet zo 'n WAUW-gevoel. Weer opstappen was moeilijker dan verwacht en mijn onzekerheid is weer heel wat gestegen...

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 18:31

hmm, je moet gewoon weer even vertrouwen krijgen..

Dat komt wel goed denk ik als ze weer een paar weken braaf loopt

Ntlie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 18:50

Jeetje zeg, wat vervelend..
Ik zou gewoon weer thuis een beetje blijven rijden totdat je haar thuis weer helemaal vertrouwd, en dan tóch over een poos weer proberen naar de ponyclub te gaan.
Zou het anders ook niet weten, weet hoe vervelend het is als je je verzorgpaard niet meer vertrouwd..
Maar toch proberen door te zetten, is het enige advies dat ik kan geven.

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 18:33

Ik ga m'n best doen.

o0o_Jade_o0o

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 18:49

Het komt wel goed, ik heb net hetzelfde meegemaakt... Ik zat er helemaal door en mijn mama begreep me langs geen kanten. Uiteindelijk is een paar dagen later een vriendin van me er weer opgekropen en toen deed ze het alleen bij het opstijgen even. Bij mij kwam het gewoon omdat ik na die ene bok heel anders en onrustig reageerde. Nu reageer ik heel subtiel en doe ik weer gewoon verder waar ik gestopt was voor de bok en nu doet ze weer normaal. Ik heb er ook nog echt 4 weken serieus schrik van gehad hoor.. Maar uiteindelijk is het toch weer allemaal goed gekomen. Alhoewel ik nog altijd zoiets heb.. Dem sevves rijden, als ze maar niet weer ambetant doet. Maar eens ik erop zit voel ik me terug een stuk relaxter

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 18:51

Ja, langs één kant voelde ik me relaxed toen ik erop zat, maar onbewust ook niet en dat gaf me denk ik niet zo 'n heel fijn gevoel.