Bescherming bij transport

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ElskedZ

Bescherming bij transport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 14:13

Ik heb een vraagje m.b.t. het beschermen van je paard bij transport.
Dit is gekomen naar aanleiding van het volgende gebeurtenis, het plots remmen, terwijl mijn paard in de trailer stond. Eigelijk was alleen de voorstang iets verbogen en had mijn paard voor de rest niks. Gelukkig....
Hij had alleen peeskapjes om. Omdat ik meestal met mijn paard niet zulke enorme afstanden in de trailer rijd en meestal daarheen gaat om te trainen, en ik meestal ook krap in mijn tijd zit.
Als we verder weggaan dan meestal mijn 3 in 1 beschermers, maar ook vaak mijn peeskapjes alleen.

Vind ik het teveel werk om mijn paard helemaal te beschermen op een goede manier, wat niet heel heel veel tijd kost.
Daarnaast heb ik geen positieve ervaring t.a.v. transportbeschermers, heb ze ooit bij een paard gebruikt, en deze zakte zo verschrikkelijk af, dat het me meer schrammen bij mijn paard heeft opgeleverd, dan dat ze bescherming gaven. Moet wel toegeven dat dit goedkope transport-beschermers waren bij Hypodrama vandaan!

Dus mijn vraag is:
hoe kan je je paard op een eenvoudige manier goed beschermen op de trailer??
Hoe doen jullie dit???

Ben zeer benieuwd, naar de ervaringen van iedereen, en tips t.a.v. het transportmateriaal wat er is!!!
Laatst bijgewerkt door ElskedZ op 05-04-06 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Francien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:15

Ik denk dat je het beste toch een beetje meer tijd er voor kunt nemen. 3 in 1 beschermers met springschoenen lijkt me wel een goede optie.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:19

Heel simpel: voor echte bescherming IS GEEN SNELLE MANIER!!!!

Of gewoon snel:
*peeskapjes
*of transportbeschermers die afgetrapt kunnen worden zoals je al
aangaf
*3-in-1 gaan ook nog wel...

Of lekker langzaam en zeker weten dat het goed gaat:
* onderlappen
* reisbandages
* staartbandage
* staartzak
*zweetdeken

Je komt erachter wat goed is op het moment dat je paard op zijn kop in de trailer ligt, van de klep valt, ernaast glipt en met zijn been langs de klep schaaft en dan is het "had ik maar..."

Verder het alom bekende "mijn paard doet niks" heb ik talloze malen gehoord, totdat er een schrikreactie komt of paniek is...

En ik bandageer en pak onderhand elke week in en geloof me... je wordt er net zo snel in als iemand die peeskapjes omdoet hoor !!!
Enne.... dan wachen ze maar even op je !!

Junior2019

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:24

elcamino je hebt helemaal gelijk.Ik ben/was ook heel laks .Dus toch maar bandages met onderlappen gekocht.Een drama mijn paard staat dus niet stil als ik ze om doe.Gevolg elke x de bandages onder het zaagsel .Ik heb ze dus weer weggelegd en op zoek naar een andere manier.Hier voor had ik hoge transportbeschermers maar die waren volgens mij voor oliefantepoten.Die kon ik niet goed aantrekken.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:23

hoe moet het dan met en jonge pony die niks kent?
ik moet (mag ) binnenkort misschien een jonge pony (3 jaar) die gewoon van het land komt (wel mensen kent) zo'n 80 km vervoeren..
zal ik haar bandageren of raken ze ervan in paniek?
en waar vind ik de info over hoe je het precies omdoet en wat het precies is?
ik ken wel gewoon bandages, maar wil toch even graag precies weten hoe en wat voor op transport, het is ook een tijdje geleden voor me allemaal..