Lieve lieve ireen.. Wordt alsjeblieft beter.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MyrtheJ

Lieve lieve ireen.. Wordt alsjeblieft beter.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-06 15:13

Vanmiddag toen ik terug kwam van rijden met Judy, liep ireen enorm raar met rechts achter... Hoe dichter bij ik kwam, hoe meer ik schrok; Ze had een schroef zo'n 2cm diep in dr hoef zitten. Hij zat echt vast.. en was met geen mogelijkheid los te krijgen zonder dat ze verdoofd zou worden.

Dus veearts gebeld, kwartier later was hij er... Ireen werd verdoofd.. Na even wat wrikken kreeg hij de schroef er gelukkig uit. Zo op het eerste gezicht zijn er geen pezen of bot geraakt, enkel het hoorn van de hoef. Hij heeft dr daarna een antibiotica spuit gegeven

Komende 3 dagen moet ik zelf antibiotica gaan spuiten, 2x per dag. Ook moet ik 1 1/2 tot 2 weken lang 2x per dag de hoefzak met sodawater vullen.. En absoluut dr temperatuur bijhouden, want als ze koorts krijgt, en een infectie oploopt.. dan wordt dat levensbedreigend.

Ik hoop echt dat het allemaal goed komt, maar ik ben zo bang dat het niet gebeurd... Ze is al 20, en heeft absoluut geen goede weerstand meer... Wil mn vriendinnetje echt niet kwijt.....
Ben nu net thuisgekomen, mn hoofd knalt uit elkaar.. Vanavond nog een keer erheen... Enige wat ik kan doen is hopen, en zorgen dat ze de zorg krijgt die ze nodig heeft...

Het was zo'n mooie dag gister.. maar het eindigt in een nachtmerrie...

aerdenhout1

Re: Lieve lieve ireen.. Wordt alsjeblieft beter.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 15:35

Dit kan nu echt iedereen overkomen...en als het gebeurd is dat gewoon heel vervelend! Maar je was er gelukkig snel bij en met jou goede verzorging gaat ze het echt wel redden! Sterkte meid !

SuzannedG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 16:09

Aaawh wat vervelend voor jou en Ireen!! Ach gut
Hoop dat ze er snel weer bovenop komt..
Dat moet lukken met jouw hulp.. sterkte!!

Meygan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 18:39

Wat stom voor je [ik zal maar niet gaan schelden Tong uitsteken]. Ik hoop dat het geneest Lachen Zeker wel met jou hulp!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 14:36

Ben gisteravond laat nog wezen spuiten (half 12 in bed), & vanochtend vroeg ook(half 6 mn bed uit). Naar de omstandigheden doet ze het super...

ze blijft rustig stilstaan bij het spuiten, Hoefzak met warm sodawater vullen is ook geen probleem, & tempen ook al niet.
Haar temperatuur is nu nog normaal, was gisteravond 36.8°C & vanochtend 37.1°C . Haar normaal ligt rond 36.9°C dus dit is normaal...

Vanavond laatste keer antibiotica spuiten, dan is het 2 dagen afwachten ofdat er een infectie bij komt.. of dat het allemaal gewoon gaat genezen. Op dit moment loopt ze nog echt goed kreupel, maar ze heeft een hoefzak om dus ik kan niet echt controleren ofdat dat komt van de hoefzak of dat ze er echt veel pijn aan heeft..
Maar 't is een bikkeltje... ze gaat het niet zomaar opgeven.

Met mij gaat het gelukkig al wat beter als gisteren, toen kon ik alleen maar huilen.... heb nu al sinds gistermiddag knallende koppijn, die gewoon echt niet weggaat.. Majah, zal even door moeten zetten.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 16:54

Wat een pech voor jou en je paard.

Wel fijn dat je haar temperatuur omlaag hebt gekregen.
Met jouw goede zorgen is ze er vast snel weer bovenop.

Vergeet je niet voor jezelf te zorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 18:36

Wat vervelend zeg!
Ik zal duimen dat het goed komt Lachen
En vergeet idd niet goed voor jezelf te blijven zorgen!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-06 18:41

Temperatuur is nu nogsteeds normaal, 37°C rond. Laatste antibiotica is gegeven, nieuw sodawater... ze blijft er vrij vrolijk onder.

Het enige wat ik echt eng vind, is dat ze er nogsteeds niet op kan staan. Vanaf morgen ga ik 3 dagen 3x per dag tempen, om er zo snel mogelijk bij te kunnen zijn als ze evt. toch een infectie/tetanus gaat krijgen.. hoop echt dat dat niet gebeurd.

Ook straks maar even de hoefsmid bellen, ofdat ze straks speciaal beslag moet krijgen.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-06 07:07

Slecht nieuws.. er is weinig meer van de vooruitgang over..

Ik kwam gisteravond aan, haar hele onderbeen was dik. Vanaf de hoef tot halverwege de hak....
Veearts gebeld, we hebben een nieuwe antibioticakuur, nu van 5 dagen. Gelukkig in poedervorm... Maar is meer werk uiteindelijk. Zal deze week echt vrij van school moeten krijgen, want ik ga het niet trekken...

Is zo'n 1,5 uur werk, wat ik nu 2x per dag moet opbrengen, en dan ook nog 4x25min fietsen erbij.
Been moet 2x per dag kwartier afgespoten worden, daarna moet de hoefzak er weer omheen, & gevuld worden met sodawater. Omdat ze bij elkaar staan, en elkaars eten wegjatten, moet ik wachten tot ireen dr brokken met antibiotica op heeft, en dan kun je rekenen op een minuut of 20 voordat ze klaar is... Het vreemde is, dat ze nogsteeds geen koorts heeft. We wilden alleen geen risico's nemen... dus toch antibiotica.
Als de zwelling maandag niet minder is, dan komt de veearts nog een keer langs...

Ik zou dit weekend in duinrell zitten, maar mooi niet dat ik ga... 't Is mijn pony.. ik ben verantwoordelijk, en ik zal dus ook tot het eind voor dr zorgen...
Enige waar ik wel op moet letten is dat ik er zelf niet aan onderdoor ga Verdrietig

houd jullie op de hoogte...

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 13:11

Wat vervelend om te lezen dat je paard nog niet beter is.
Ik hoop dat de nieuwe antibiotica wel goed aan zal slaan.

Probeer een beetje bijtijds naar bed te gaan. Jij hebt je rust ook hard nodig.

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 13:49

Hee gedver.
Die van mij heeft ook een spijker in d'r hoef gehad, da's gelukkig ook genezen!

Het is 'gelukkig' nog niet levensbedreigend, hopelijk slaat de antibioticakuur aan. Heel veel sterkte & let ook een beetje op jezelf he! Ach gut

Sanne_Kool

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:59

Ah wat zielig ik hoop dat het snel beter met der gaat
Sterkte

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 16:46

Hoe gaat het nu met jou en met je paardje?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 17:57

Maandag is de veearts weer geweest, omdat het been toch opeens weer dik was geworden. (Juist op zondag dacht ik het al te zien dat het slechter ging.. toch maar weer beter mn gevoel gaan volgen)

maargoed, er zat dus toch een infectie onder, en die heeft ie eruit gesneden. Ze staat nu met een drukverband om, antibioticakuur is nog een paar dagen verlengt, en ze heeft een spuit gehad met middel dat het vocht in het been afvoerd.

Gelukkig is de 'echte' eigenaar maandag teruggekomen van vakantie, en die heeft nu de stal overgenomen. Ook heb ik smorgens 20min langer, dat ik pas om 8.50uur in de les hoef te zitten.. zodat ik niet mezelf helemaal voorbij ren, en slechte cijfers ga halen.

Dus eh.. afwachten...... Zaterdag houdt de kuur op.. hopen dat dan al de problemen opgelost zijn...

SuzannedG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 19:47

Hey Myrthe..
Ik hoop voor jou en Ireen dat het deze keer wel beter gaat..
Balen dat ze een infectie had, maar niet jezelf de schuld gaan geven hoor!
Ik denk dat Ireen juist heel blij met jou is! Ja

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 19:50

jemig meis Ach gut
door jou zorgen zal het idd niet gekomen zijn..

ik duim voor je dat ze toch beter wordt, het is vreselijk je vriendinnetje te moeten missen..

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 07:04

Wat fijn dat er nu iemand is die ook voor Ireen kan zorgen.
Kom jij ook een beetje aan jezelf toe.

Ik ga duimen dat deze kuur wel goed gaat aanslaan.

doOrnroOsjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:19

sterkte meid! Ireen zal het wel halen! Lachen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:22

heeft de d.a. geen foto gemaakt voor hij de schroef eruit haalde??

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 14:18

nee, hij dacht dat de schroef daar niet diep genoeg voor zat... om ook maar iets vitaals geraakt te kunnen hebben.

Dankjulliewel voor jullie lieve reacties.. ik doe mn best, meer kan ik niet doen eraan....

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 15:55

Veearts gesproken. Belde eigenlijk over die hoefzak, maar ook de rest maar even ter sprake gebracht ofdat dat wel normaal was.

Hij komt morgen weer langs... Been wordt namelijk al 1,5 dag niet meer dunner, is nogsteeds 1,5 cm te dik bij de koot, en je kan nogsteeds geen pezen zien lopen. De ontsteking is dus nog steeds niet helemaal eruit... Opnieuw stukje uit de wond snijden waarschijnlijk, opnieuw een spuit voor vochtafvoer, en een andere antibioticakuur, want blijkbaar slaat deze niet meer goed genoeg aan. Dan moet ze weer een nieuw drukverband, en de wei moet even goed gecontroleerd worden & dan moet ze daar weer op, omdat ze dan meer lopen gaat waarschijnlijk....

Waarschijnlijk is het nu zo'n gedoe omdat ze al wat ouder is, vocht afvoeren had ze namelijk nu zelf op moeten lossen.

dit is namelijk niet standaard, een derde antibioticakuur voor die ene schroef....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 16:10

Ik weet niet of ze de hele dag op stal staat, maar hou er dan rekening mee dat haar been dikker blijft! Beweging zou in dit geval beter zijn voor de bloedtoevoer! En dan bedoel ik natuurlijk niet rijden maar b.v weidegang. Het is lekker droog weer, dus er komt dan ook niet zoveel vuil in. Dan vind ik het ook een beetje vreemd dat ze alweer antibiotica krijgt als ze ook gewoon een vochtafdrijver kan krijgen! Heeft ze dan ook nog steeds koorts??

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-06 16:25

vochtafdrijver krijgt ze morgen. Ze staat niet op stal, ze staat in een paddock van 20x12m met een schuilstalletje erop. Waterbak staat in de ene hoek, voer ligt in de andere, & in weer een andere hoek poepen/plassen ze, laatste hoek is de stal.... Dus ze moet in principe alleen al voor de 'standaard' dingen stukken lopen, & ze blijft ook echt niet constant op 1 punt staan, ze loopt gewoon.

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 18:23

Sjeminee wat een vervelend verhaal! Heel veel sterkte meid!

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 19:58

Hoe gaat het met Irene?