Hoi,
Ik heb mijn haflinger sinds januari 2004(zo goed als 3 jaar dus), toen was hij 6 jaar(30 april zou hij 7 worden). Hij was toen nog niet zadelmak, maar er hadden wel al mensen op proberen te rijden. Deze kregen dus de grond van dichtbij te zien.
Ik heb hem dus zadelmak moeten maken. Hij reageerde heel goed op het zadel, hij liep ook goed ontspannen met het zadel op zijn rug. Dus besloot ik erop te stappen. Het probleem was dat hij niet meer vooruit wou, hij sjotte naar mijn benen en probeerde me te bijten. Hem vooruit duwen hielp niet, op een zweepje reageerde hij zelfs niet.
Na een hele tijd proberen kreeg ik hem vooruit, nog niet erg snel, maar hij ging vooruit, dat was het belangrijkste. Ik kon alles met hem doen, hij was zeer rustig tijdens het rijden en was zeer leergierig.
Hij had wel soms nog momenten dat hij plots stil ging staan en ik hem weer niet vooruit kreeg. Maar dit kreeg ik wel opgelost. Ik had hem nog nooit weten bokken onder zadel, daar was ik zeer tevreden van.
Maar een hele tijd later(verschillende maanden) begon hij toch te bokken, en niet gewoon de kont uitgooien... Hij begon rodeo te rijden, heel fel. Het was hem nooit gelukt me eraf te gooien. Telkens als hij begon te bokken, strafte ik hem(zoals verwacht wordt van een ruiter bij wangedrag van het paard)
Het werd een gewoonte van hem om rodeo te rijden, dit begon me mateloos te irriteren. Hij ondervond dat hij de controle kreeg als hij het bit vast nam en zijn hoofd tussen zijn benen stak. Dit kon ik niet voorkomen, want hij deed dit altijd plots, zelfs als ik heel ontspannen en gecontroleerd aan het rijden was met hem.(onder toezicht van een lesgever!!)
Het is een tijd geweest dat het zo erg was, dat mijn lesgever zei dat ik moest afstappen, dat het onverantwoord was met zo een paard te rijden, het was levensgevaarlijk omdat hij alles zo plots deed.
Ik wou niet opgeven, dus nam ik een andere lesgever. Vreemd genoeg zei deze hetzelfde, ze zei dat het een hopeloos paard was.
Toch ben ik blijven rijden op hem, maar hij bleef zo rodeo rijden.
Na een tijd verminderde dit en deed hij dit enkel als hij fris was, wat ik wel een beetje begreep(maar toch bleef ik hem straffen bij zijn wangedrag)
Na een tijd(ondertussen al 2 jaar verder) was zijn wangedrag gestopt, hier was ik zeer tevreden van. Maar hij werd enorm lui, dit vond ik helemaal niet fijn. Ik kon hem maar niet in galop houden(nu nog niet trouwens). Maar ik was al blij dat hij niet meer zo 'flipte'!
Wedstrijden verliepen alsmaar beter, 4 november 2006 ben ik nog 2e geworden met hem!
Vorige zaterdag(2 december 2006) ging ik nog eens rijden met hem, en hij was al wat gespannen, dat voelde ik diep binnenin hem. Toch liep hij rustig en ontspannen. Een vriendin van mij(zij was toen bij mij om mij instructies te geven en wat foto's te trekken) zei dat hij zeer mooi liep. Ik deed oefeningen met hem, ik hield hem constant aan het werk, zodat hij de tijd niet had om iets verkeerd te doen. Op een moment kreeg hij het toch in zijn hoofd om te beginnen bokken. Hiervan was ik wel zeer teleurgesteld, omdat hij al zo lang niet meer had gebokt. Maar ik strafte hem dus zoals ik hoorde te doen. Toen was het goed voor hem, hij was gestopt met bokken.
Eens we op de korte zijde waren, pakte hij zich bijeen en reed rodeo zoals hij dat nog nooit had gedaan. Hij had zijn bit vast en zijn hoofd tussen zijn benen. Ik was totaal verloren. Aan de andere kant van de paddock sprong hij plots opzij en daar ging ik. Vanaf het moment dat ik lag, was het goed voor hem, hij bleef gewoon stil langs mij staan. Jammer genoeg kon ik niet meer bewegen, die vriendin van mij heeft toen dadelijk hulp gebeld en ik ben dus in het ziekenhuis beland...
Nu wou ik aan jullie vragen of jullie dit gedrag kunnen verklaren?