April (Fries X Tinker) @ bitloos!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanapril

April (Fries X Tinker) @ bitloos!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 23:19

Hallo allemaal!

Hier weer een topic van mij en April!
April is een 9 jarige Fries X Tinker merrie en bijna 6 jaar mijn grote vriendin!
Sinds kort ben ik begonnen met lange teugelen, (heb ook al een les van Piet Bakker gevolgd) en daar gebruikte ik een stalhalster voor.
Omdat deze begon te schuiven en we het lange teugelen toch wel heel leuk vonden ben ik op zoek gegaan naar een bitloos hoofdstel.
Deze mocht ik lenen van een stalgenoot (opisop_shop hier op bokt), dank je!
Heb hem gelijk uitgeprobeerd en April reageerde eigenlijk heel goed!
Ik moet er wel goed opletten dat ik April goed op 2 teugels rijd en ze mag wel wat meer voorwaarts gereden. (zachtjes uitgedrukt)

Hieronder wat filmpjes van de 3e keer bitloos:

Tips en trucs zijn altijd welkom...

drafje rechts

drafje links

galopje

Groetjes Sandra

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:21

Leuk hoor, het ziet er lekker licht uit van voren! Alleen ik vind wel dat je erg grof bent met die sporen in de buik van je paard, die zou ik even af doen, want dit is niet fijn voor je paardje..

Edit: trouwens, ik ben laatst bij jullie op stal geweest, om op Wisse te rijden. :D Volgens mij heb ik je paardje toen ook gezien.

Anoniem

Re: April (Fries X Tinker) @ bitloos!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:24

Ik vind je wat onrustig met je benen en dan voornamelijk je sporen, je loopt constant te prikken.
Ook heb je je teugels een beetje los, het gaat nu los-vast-los-vast.
Wel een leuk paardje zeg! :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:25

Wat een mooie kruising, doet me erg denken aan een pony van mijn oude manege...

Ze pakt het bitloos rijden duidelijk goed op, maar ze moet wel véél meer aan je been. Bij het aangalopperen zie je dat ze totaal niet reageert op je been. Hiervoor moet je eerst een stille(re) beenligging krijgen en een hele goede manier om dat te krijgen is zitles. Beugels eraf, teugels los, aan de longe en zitten, in alle gangen.

Vervolgens tijdens je gewone rijden véél overgangen en tempowisselingen, heel klein stukje opvangen en direct weer vooruit, blijven schakelen zodat ze bezig moet blijven. Stap - draf - stap - halt - draf - halt - stap en zo bezig blijven. En binnen die gangen wisselen in tempo!

sanapril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 23:50

Precies wat je zegt rijerijerije (leuke bokt naam!) daar zijn we op het moment vollop mee bezig...
En gelukkig heb ik een goede instuctrice gevonden die ons al super vooruit heeft geholpen!
April vindt dit heel erg moeilijk! Het is al wel eens beter geweest dan dit.
Op het moment zit ze ook wat in een winterdipje... Heb haar vandaag een vitaminespuit gegeven. Voor wat extra's.
Maar dat neemt niet weg dat ze niet aan mijn been is hoor, daar moet aan gewerkt worden!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:56

Ze pakt het bitloos rijden inderdaad fijn op zeg, je zou echt niet zeggen dat ze voor het eerst bitloos gereden wordt hier! :) Ziet er fijn ontspannen en licht uit, ik sluit me wel aan bij mijn voorgangers qua dat ze meer aan je been mag. Tip van Rijerijerije (geniale naam trouwens :D ) vind ik een hele goeie :j

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 00:04

Oeh jakkie wat loopt dat paard netjes terwijl jij zo loopt te prikken. Krijg er een beetje buikpijn van. Zie dat je wel een zweep in je hand hebt; waarom gebruik je die niet? Ze reageert overduidelijk niet op je been --> tikje! Niet April vind dit moeilijk: jij moet aan het werk ;)
Dus sporen af, en overgangen overgangen overgangen. Terug nemen en weer naar voren. Directe reactie, zo niet meteen een tikje. Weet zeker dat je na wat oefening een heerlijk voorwaarts paard hebt, zonder dat jij zo druk met je been hoeft te zijn.
Tegen de tijd dat je je benen stil kunt houden kun je weer aan sporen denken.

Klinkt allemaal onaardig, maar wil nog wel even zeggen, respect hoe je je paard aan het lopen hebt, een voorbeeld voor vele andere ruiters :D Gave kruising ook!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 00:09

Hier spreekt de videovrouw :D
April was vandaag wel een beetje trager dan anders, zeker tijdens les loopt zo normaliter veel meer voorwaarts. Je vergeet er trouwens helemaal bij te zeggen dat dit de 1e keer bitloos onder het zadel was!
Wat mij opviel toen ik jullie zag rijden vanmiddag, is dat je veel meer op twee teugels moet gaan rijden, maar dat merkte je zelf ook al, zeker met dit hoofdstel is het echt reuze belangrijk om compleet goed op twee teugels te rijden vanwege het kruislings-verhaal. Wat jij links inwerkt, verneemt zij rechts, daarom was het nu ook ineens omgekeerd met welke kant ze beter oppikte vergeleken met een bithoofdstel.
Veel schakelen en zelf ook consequent zijn in je rijden, maar ik weet dankzij mijn haflinger hoe ontzettend moeilijk het is om een traag paard vlot op been te krijgen. En hoe goed je ook je best doet, niet bij ieder paard werkt het om veel te schakelen enz maar het kan wel iets beter dan dit.
Denk dat als ze lekker in haar vel zit, het alweer wat beter zal gaan.
Gelukkig ben je ook veel aan het afwisselen en houd je op die manier het werk leuk voor April :)

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 00:14

Goed hoor! Zo bitloos! Ik vind het heel knap.

De sporen mogen van mij idd ook ietsje minder. Je kunt beter 1x een flinke mep met je zweep geven zodra ze niet direct op je been reageert dan dat je de hulp steeds moet herhalen, maar dat weet je nu ondertussen wel denk ;).

Ik zou graag willen weten met welk hoofdstel of welk soort hoofdstel je daar rijdt.

Edit: antwoord is hierboven al gegeven, was tegelijk.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 09:11

dit hoofdstel is van de ruitersportshop.com

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:24

Vind je niet dat je beugels wat aan de lange kant zijn? Verder is het meeste commentaar al gegeven. Je paard loopt wel netjes zeg!

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:32

Dat het paard niet aan het been is ligt voor een groot deel aan jou: of ze nu wel of niet loopt, je blijft prikken met je sporen. Dit betekend dat je voornamelijk zelf hard aan het werk moet: ik zou je aanraden om de sporen af te doen en veeeeel overgangen en tempo wisselingen rijden, hierbij letten op zeer consequent zijn: geen reactie? Consequentie is een tikje. Maar vooral als ze wel loopt, zelf stil zijn en niet meer constant been geven want dat werkt averechts.

Succes met je paard.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:41

Je paard pakt het bitloze rijden wel leuk op.

Het is al gezegd... Maar hij is niet erg voorwaarts en totaal niet voor het been.
Veel overgangen rijden kan je hierbij helpen. Gelukkig heb je een goede instructice gevonden, die kan je er vast verder mee helpen.

manasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:59

Mooie kruising :j!
Jammer dat je prikt met je sporen, vooral in galop. Dan draai je je hele voet waardoor ze er echt 'in' zitten. Als je met de tips om haar wat actiever te krijgen van hierboven aan het werk gaat, heb je je sporen ook niet meer nodig.

sanapril

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 19:11

Allemaal bedankt voor de tips!! Ik neem ze mee en ga ermee bezig!
Ben (ondanks het woorwaartse) echt super trots op m'n meisje!!!!

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:29

wat een leuke kruising !! :D zoals andere al zeiden :P spoortjes af en actiever maken veel overgangen rijden en heel consequent zijn met been - been = reactie - geen reactie been en tikje met de zweep
(als je zo op mijn pony zou rijden met je sporen zou je vliegles krijgen ahah ) vind dat je paardje heeeeel braaf is hoor !

ook erg lekker los van voren zeker voor de eerste keer bitloos ! mijn complimenten ;)

PDI

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:05

Vind het een erg leuk paard om te zien zeg!! Ze doet het ook super goed zo met het bitloos.

Zoals al meer vermeld mag ze echt sneller voor het been. Wat mij betreft hoeven je sporen niet af, maar je moet April wel leren dat been reactie is. geef je kuit, dan wil je reactie, krijg je dat niet dan ben je heel duidelijk met je spoor. Daarna ook geen been meer geven! Valt ze dan zelf terug, weer naar voren op 1 hulp, doet ze dat niet, weer duidelijk met sporen. Net zolang tot zij doorheeft dat been voorwaarts is. Ze moet echt voorwaarts blijven denken.

Als je dan duidelijk bent met je spoor, wel je hand naar voren en haar alleen terugnemen wanneer jij dat wilt, dus niet accepteren dat zij terugkomt.

heel veel succes!! gaat vast goedkomen!

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:10

Super dat je bitloos rijd, alleen de sporen echt overbodig... Je maakt hem moe aan het been, je zit heel de tijd te porren en je paardje reageerd niet eens meer.

Ik zal eerst wat bezig zijn met het naar voren rijden en dan pas het neerwaartse.

Succes!

ps: let wel op dat je je teugels niet laat slingeren, want de druk die je paardje elke keer voelt op z'n neus kan best pijn doen.

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:22

ik wil met mijn pownie ook bitloos gaan rijden alleen dit kan veel druk op de neus geven...
dat is wel jammer maar waarschijnlijk laat ik het gewoon zo.. :(:)

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:57

xxmariska97 schreef:
ik wil met mijn pownie ook bitloos gaan rijden alleen dit kan veel druk op de neus geven...
dat is wel jammer maar waarschijnlijk laat ik het gewoon zo.. :(:)

even offtopic:
het is toch echt nog steeds in ABN pony geen pownie

ReneZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:12

Hey die ken ik! Is dat een veulen van Lesley?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:41

waarom zou je paard van doorhangende teugels last op de neus krijgen??

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:42

opisop_shop schreef:
waarom zou je paard van doorhangende teugels last op de neus krijgen??

Als er elke keer een ruk wordt gegeven, als je ze op maat houdt, heb je dat probleem niet.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:48

nou dat valt wel mee hoor, het zijn geen rukken en zoveel voelen ze daar niet van, zeker niet met dit hoofdstel want deze is dikgevoerd en erg breed.
Maar meer contact (constantere aanleuning geven) is idd beter.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:54

Paard loopt er erg netjes op. Ik ben ook sinds kort bitloos aan het rijden en krijg er een heel ander paard door. Weet niet of jij dat ook hebt. Ze mag idd wel wat voorwaartser, als je daar heel consequent mee bezig gaat komt dat vast goed. Je kunt beter bij geen reactie een tik met de zweep geven dan telkens met de sporen want op eengegeven moment reageren ze er totaal niet meer op. Is ze ook niet een beetje te dik of lijkt dat zo?