Wel of geen huis kopen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gwenvd

Berichten: 1736
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Wel of geen huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-24 10:45

We zitten in een dilemma… wel een huis gaan kopen of blijven wonen waar we wonen.

Situatie schets:

We zijn een gezin met mijn man (43), ik (37) en 2 kinderen van 8 en 5 jaar. Mijn man is ZZPer, ik werk parttime.

We wonen nu in een huurwoning met ongeveer 1300 per maand aan huur, we hebben opzich een fijn huis alleen een kleine tuin. Doordat het een huurhuis is hebben we niet de motivatie gehad om er veel aan te doen. Er ligt een prima vloer, keuken en badkamer zijn simpel maar opzich netjes maar we hebben het qua woongenot niet echt verhoogd.

We zouden graag een woning kopen maar in ons dorp is het erg duur, als we hier zouden blijven wonen in dit dorp krijgen we voor hetzelfde huis als wat we nu hebben een hypotheek van zeker 550.000.
We zitten nu qua kosten met gas en energie erg laag doordat het huis heel goed geïsoleerd is, dit zal zeker ook veranderen als we een huis zouden kopen.

Mijn man moet nog een flink pensioengat dichten, dit is belasting technisch ook erg interessant. Er is hierdoor wel wat eigen geld maar geen ton op de rekening voor een giga verbouwing.

Maar ja wat nu? Blijven huren en met de huurstijgingen straks 1500 per maand betalen voor een huurhuis of toch gaan kopen met alle bijkomende kosten erbij? Ik ben het overzicht even kwijt, beide hebben voordelen en nadelen.

Willen jullie eens mee sparren? Wellicht zien jullie nog meer bergen of juist niet :)

Shiloh

Berichten: 19793
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wel of geen huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 10:58

Wat ik zelf prettig in de overweging vond is dat een koophuis op een gegeven moment afbetaald is. Een pensioen gat is minder relevant als de grootste uitgavenpost (de huur/hypotheek) wegvalt omdat het huis is afbetaald.

Het hebben van een koophuis brengt inderdaad wel extra lasten met zich mee, maar je bouwt wel wat op.

Fika
Berichten: 207
Geregistreerd: 05-09-20

Re: Wel of geen huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 11:00

Als ik 1300 euro aan huur betaalde elke maand, zou de keuze voor mij niet moeilijk zijn. :o
Wat zijn voor jullie de grootste nadelen aan het kopen van een huis.

Sannens
Berichten: 1430
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Wel of geen huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 11:36

Wij hebben gekocht, bijna twee jaar geleden. Een hypotheek voor 550k met deze rente is echt niet mals, dus kijk qua uitgaven of jullie dat redden.

Wat wij wel heel fijn vinden is dat je in je huis ook vermogen spaart. Het is natuurlijk geen vrij opneembaar geld, maar een deel van je hypotheek blijft van jou. Waardoor je kosten tijdens pensioen naar beneden kunnen.

Maar waar wij vooral enorm van geschrokken/verbaasd zijn is de enorme stijging van de waarde van de huizen. Ons huis is op papier alweer 75K meer waard, en daar hebben we niks voor gedaan. Ik weet dat er geroepen wordt dat de prijzen wel weer zullen dalen, maar zolang er nog zulke enorme tekorten zijn en de regels voor nieuwbouw nog zo streng zijn verwacht ik niet veel daling. Ook zijn salarissen helemaal aangepast aan de huidige huizenmarkt, dus ik denk zelf dat die daling wel mee gaat vallen.

Goof

Berichten: 28948
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 11:38

Gwenvd schreef:
Maar ja wat nu? Blijven huren en met de huurstijgingen straks 1500 per maand betalen voor een huurhuis of toch gaan kopen met alle bijkomende kosten erbij?


Heb je überhaupt al berekend wat je maandelijks aan hypotheek gaat betalen voor een huis van 5,5 ton??? Dan ben je met je huur goedkoper uit denk ik.

Gee
Berichten: 176
Geregistreerd: 03-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 11:43

Bij zo'n huur per maand is kopen een betere optie, volgens mij. Dit geld ben je dus per maand echt kwijt. Bij een eigen huis - zelfs al met zo'n hoog hypotheekbedrag per maand - betaal je wel je eigen huis af. Uiteindelijk is het huis dan toch van jou en mocht je het ooit verkopen, dan is dat bedrag (eventueel minus de resterende hypotheek) weer van jullie.

Je bent nu bang dat je kosten voor gas en energie omhoog gaan in een nieuw huis, maar dat is toch helemaal niet zeker. Tenzij je alleen op zoek gaat naar een tochtig klushuis.
Jullie huidige woning is echt niet de enige die goed geïsoleerd is.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Wel of geen huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 11:47

En toch vind ik dat hierboven best snel wordt aangegeven van; ''ja maar hypotheek is eigen vermogensopbouw''. Dat is statistisch gezien zeker waar, maar als de uitgaven daarmee zoveel hoger worden dat je op andere vlakken moet inleveren of je afhankelijk bent van het afbetalen van een hypotheek om wel of geen fatsoenlijk pensioen te hebben vind ik dat ook best wel een dingetje wat niet moet worden onderschat.

Sannens
Berichten: 1430
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 11:51

Muurp schreef:
En toch vind ik dat hierboven best snel wordt aangegeven van; ''ja maar hypotheek is eigen vermogensopbouw''. Dat is statistisch gezien zeker waar, maar als de uitgaven daarmee zoveel hoger worden dat je op andere vlakken moet inleveren of je afhankelijk bent van het afbetalen van een hypotheek om wel of geen fatsoenlijk pensioen te hebben vind ik dat ook best wel een dingetje wat niet moet worden onderschat.


Dat is de reden dat ik dat inderdaad ook direct aangaf. Met de huidige rentes een hypotheek voor 550K betekend maandelijks kosten van om en nabij 2500, waarbij meer dan de helft rente is, dus dat geld zie je ook nooit meer terug net als je huur. Het bedrag verhoogd in ieder geval niet meer, dat is zeker, maar het zijn enorme bedragen die je wel nu moet kunnen dragen. Anders krijg je die hypotheek niet eens, of loop je echt veel risico bij bijvoorbeeld arbeidsongeschiktheid.

Eef_Bam

Berichten: 4123
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 11:52

Goof schreef:
Gwenvd schreef:
Maar ja wat nu? Blijven huren en met de huurstijgingen straks 1500 per maand betalen voor een huurhuis of toch gaan kopen met alle bijkomende kosten erbij?


Heb je überhaupt al berekend wat je maandelijks aan hypotheek gaat betalen voor een huis van 5,5 ton??? Dan ben je met je huur goedkoper uit denk ik.


Is niet helemaal waar. Even simpel gerekend met een annuitaire hypotheek van 550K en 4% rente. Betaal je bruto weliswaar 2600 euro per maand, en na hypotheekrenteaftrek 1900 netto. Maar daarvan ongeveer 800 aflossing en dus 1100 euro effectieve rente. De rente kan je zien als "huur", die ben je kwijt en is dus iets lager. De aflossing kan je zien als gespaard geld. Afhankelijk van de huizenmarkt kan dat meer of minder waard worden.

Ook is dat de situatie in het eerste jaar, daarna gaat je aflossing omhoog en je aandeel rente omlaag waardoor je netto maandbedrag wel langzaam hoger wordt (maar dat is dus grotendeels aflossing die je opspaart). En er komen er bij een huis wel nog andere dingen bij als onderhoudskosten, dus je moet je ook weer niet helemaal rijk rekenen. Maar op de lange termijn is een koophuis vaak wel slim, zeker als de prijzen blijven stijgen. Wel zit je 'spaargeld' dan vast in je huis. Maar als je besluit als je man met pensioen gaat de boel te verkopen en kleiner te gaan wonen, kan je zo een hoop geld vrijspelen.

Lijsken
Berichten: 1039
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 11:54

Is kopen (zeker van zo'n duur huis) überhaupt mogelijk met jullie inkomens? Niet alleen wat betreft wat je aan hypotheek kan krijgen, maar ook wat betreft je vaste lasten/onderhoudskosten etc? Ik zou dat eerst goed op een rijtje zetten en dan eens met een hypotheekadviseur gaan praten. Een eerste adviesgesprek is meestal gratis :)

Eef_Bam

Berichten: 4123
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 11:55

Wat je je moet afvragen is of 1900 netto voor jullie een haalbaar bedrag is. Je kan er ook voor kiezen te blijven huren en het verschil (+- 600) euro in te leggen in een soort pensioen of beleggingsrekening. Maar dna ben je wel flexibeler, als het financieel even krapper is, kan je dat altijd tijdelijk stopzetten, dat kan met een hypotheek niet.

Mits je inderdaad de hypotheek kan krijgen inderdaad, maar ik ging er van uit dat TS dat al wel had gecheckt.

Goof

Berichten: 28948
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 12:01

Eef_Bam schreef:
Goof schreef:

Heb je überhaupt al berekend wat je maandelijks aan hypotheek gaat betalen voor een huis van 5,5 ton??? Dan ben je met je huur goedkoper uit denk ik.


Is niet helemaal waar. Even simpel gerekend met een annuitaire hypotheek van 550K en 4% rente. Betaal je bruto weliswaar 2600 euro per maand, en na hypotheekrenteaftrek 1900 netto. Maar daarvan ongeveer 800 aflossing en dus 1100 euro effectieve rente. De rente kan je zien als "huur", die ben je kwijt en is dus iets lager. De aflossing kan je zien als gespaard geld. Afhankelijk van de huizenmarkt kan dat meer of minder waard worden.



Ja, leuk verhaal, maar feit is dat het maandelijks alsnog gewoon een hele hap geld is. Veel meer dan TS nu per maand betaalt en dat moet of wil je maar net kunnen missen.

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 12:01

Je kunt eens gaan kijken naar huizen die je eventueel zou kunnen kopen. Het moet ook fijner wonen worden dan. Qua omgeving, buurt, enzovoort. Iedere maand huur betalen is natuurlijk wel geld weggooien maar een koopwoning kan ook allerlei zorgen opleveren.

Eef_Bam

Berichten: 4123
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 12:04

Eef_Bam schreef:
Wat je je moet afvragen is of 1900 netto voor jullie een haalbaar bedrag is. Je kan er ook voor kiezen te blijven huren en het verschil (+- 600) euro in te leggen in een soort pensioen of beleggingsrekening. Maar dna ben je wel flexibeler, als het financieel even krapper is, kan je dat altijd tijdelijk stopzetten, dat kan met een hypotheek niet.

Mits je inderdaad de hypotheek kan krijgen inderdaad, maar ik ging er van uit dat TS dat al wel had gecheckt.


Dat zeg ik ook Goof ;) .

RianneH

Berichten: 28256
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Wel of geen huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 12:31

Wil je ook in het dorp blijven wonen en zit je dus in theorie vast aan deze prijsklasse of is er ruimte om verder te kijken waar de prijzen misschien anders vallen, een huis te kopen waar meer aan moet gebeuren en je over de jaren doet, een kleiner huis welke t.z.t. verkoopt en die overwaarde kan investeren etc?

Stap één voor mij in deze situatie zou zijn een gesprek met een hypotheekadviseur en kijken wat je prettig kan lenen, kijken welke huizen daarbij passen en of je er op vooruit gaat of niet.

Liselot

Berichten: 32204
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Wel of geen huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 12:46

Ik ben van mening dat als je het financieel KAN je het beste kunt kopen. Of dat financieel lukt zou je eens voor meoten gaan zitten met een onafhankelijk hypotheekadviseur. Die kan precies uitrekenen wat jullie kunnen lenen, wat jullie lasten zullen worden en wat je dan nog hebt om fijn te kunnen leven. Dat laatste is natuurlijk ook onwijs belangrijk!!
Als je dat weet kan je gaan kijken of er huizen zijn in de omgevingen waar jullie willen wonen en voor welk budget

Lieser
Berichten: 1549
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Wel of geen huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 13:14

Vergeet ook de kosten voor het (groot) onderhoud niet. Die worden nu door de verhuurder betaald en moeten bij een eigen huis zelf opgehoest worden.

Desireeeee
Berichten: 249
Geregistreerd: 31-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 13:21

Het is altijd gezegd, kopen is financieel veel aantrekkelijker. En het is natuurlijk heel fijn om, als het lukt, hele lage woonlasten te hebben aan het einde van de rit.

Vraag is ook of het bij jullie past en idd of je de kosten kan dragen. Denk naast de hypotheek ook aan verbouwingen, onderhoud, wat als er iets kapot gaat? Nieuwe keuken kost zo tussen de 10-60k (afhankelijk van je eisen), lekkage in je dak? Ook 5-10k. Ga zo maar door.

En ook waard om over na te denken: lukt het jullie om alles af te lossen binnen 20 jaar? De meeste mensen (iig vanuit “vroegah”) kopen 10 tot 20 jaar eerder hun huis. Hebben jullie de middelen om voor dat jullie met pensioen gaan bijna alles af te lossen? Het argument is vaak dat je maandlasten dan laag is als je met pensioen gaat, maar lijkt me goed om dat nog even door te rekenen.

Van bijv alle verbouwingen, geld dat je niet aan rente uitgeeft etc, kan je veel sparen. En je bent flexibeel in waar je woont!

En je geeft aan geen ton beschikbaar te hebben. Dan is het goed kijken welk huis binnen jullie budget past en of je nog veel moet verbouwen! Wil je je huis opnieuw inrichten, de badkamer én keuken doen, én ook nog eigen geld inleggen. Dan is dat geld zo op… En met 550k zit je zo aan 2500 pm aan vaste lasten. Heb je genoeg geld over om dan te sparen voor de noodgevallen of (groot) onderhoud dat gedaan moet worden?

Nog een andere vraag: wat als jij of je partner uitvalt? Kan je de komende jaren dan ook de vaste lasten ophoesten? Ik zou zelf nooit een maximale hypotheek nemen. Maar ik weet niet of dat het geval is voor jullie situatie natuurlijk! ;)

Ga ook zeker eens in gesprek met een hypotheek adviseur. Of je wel of niet wilt kopen, het maakt een betere beslissing omdat je meer info hebt.

Maw, kopen is in theorie vaak de beste financiele keuze. Vraag is ook of dat bij jullie situatie past :) En ook niet te vergeten: waar word je gelukkig van?

Gwenvd

Berichten: 1736
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-24 14:01

Super bedankt voor al jullie reacties! Ik merk dat jullie eigenlijk ook dezelfde voor en “tegens” opnoemen waar wij dus ook tegen aan lopen.

We zijn in gesprek geweest met een hypotheek adviseur, we kunnen met ons inkomen nu 590.000 krijgen.

De grootste nadelen die we nu bedenken bij het kopen van een huis zijn inderdaad alle bijkomende (onverwachte) kosten, lekkage, evt. Verbouwing, maandelijks gaan we zeker 800 tot 900 euro omhoog ten opzichte van nu.
Dat moet best kunnen maar dan moeten we wel een stuk meer gaan nadenken qua uitgave. Nu hebben we het gewoon heel fijn.

En natuurlijk dat pensioengat waar we ook nog mee zitten. Je kunt maar een X aantal jaar belastingbvrij dat gat vullen, dus dat is wel een serieuze overweging om te blijven vullen en niet uit te stellen tot later.

Grootste voordelen is natuurlijk dat het huis dan van ons is, we kunnen investeren in ons woongenot, hopelijk een wat grotere tuin enz. En we hebben dan tenminste een koop huis. Helaas is het bij ons zo gelopen dat we niet eerder hebben gekocht dus we beginnen gewoon nu pas.

Tja qua ons huis nu is het grootste nadeel dus die tuin, we kijken uit op een gebouw precies achter onze tuin en je kunt je kont niet keren. Ik ben een buiten mens en dat kan hier nauwelijks.
Daarnaast zou ik echt graag een andere keuken willen, ook de bovenverdieping zou echt anders moeten. We hebben nu 2 grote slaapkamers en een open zolder. De kinderen hebben de slaapkamers, mijn man en ik slapen op zolder maar de zolder is ook zijn werkruimte en washok. Niet het meest ideale.

Voordeel is weer dat we qua onderhoud nauwelijks kosten hebben, alleen als er binnen iets is.

Ik zie in onze regio dat we voor ons hypotheek mogelijkheden er alleen goed op vooruit kunnen gaan als we een klushuis kopen. Maar dat gaat hem gewoon niet worden.

Verder zal het ongeveer hetzelfde blijven met hopelijk iets meer tuin. Waar ik nu opzich ook oke mee zal zijn hoor! Ik vind het nogal een soort luxe probleem maar wel echt een lastig dilemma.

Gaan we voor inversteren of voor een bepaalde zekerheid.

Desireeeee
Berichten: 249
Geregistreerd: 31-10-21

Re: Wel of geen huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 14:13

En zijn er geen huurhuizen die aan jullie eisen voldoen? Als die er ook zijn, is het bijna “simpeler” om naar een huurhuis te gaan waar alles al voor je is gedaan. Nieuwe keuken, grotere tuin, etc. Zou misschien ook nog een afweging kunnen zijn :)

Gwenvd

Berichten: 1736
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-24 14:25

Desireeeee schreef:
En zijn er geen huurhuizen die aan jullie eisen voldoen? Als die er ook zijn, is het bijna “simpeler” om naar een huurhuis te gaan waar alles al voor je is gedaan. Nieuwe keuken, grotere tuin, etc. Zou misschien ook nog een afweging kunnen zijn :)


Dan zou ik eerder denk ik in ons huidige huis geld investeren om de boel op te knappen. Nieuwe keuken, zolder dicht maken, nieuwe vloer.

Desireeeee
Berichten: 249
Geregistreerd: 31-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 14:28

Gwenvd schreef:
Desireeeee schreef:
En zijn er geen huurhuizen die aan jullie eisen voldoen? Als die er ook zijn, is het bijna “simpeler” om naar een huurhuis te gaan waar alles al voor je is gedaan. Nieuwe keuken, grotere tuin, etc. Zou misschien ook nog een afweging kunnen zijn :)


Dan zou ik eerder denk ik in ons huidige huis geld investeren om de boel op te knappen. Nieuwe keuken, zolder dicht maken, nieuwe vloer.


Dat zijn wel flinke investeringen waar je, behalve woongenot, weinig uit haalt.
En wat mogelijk ook nog eens veel problemen kan opleveren (bijv als er later problemen ontstaan “door jullie”). Daar zou dan wel even wat uitzoekwerk in zitten!

Waarom zou verhuizen geen optie zijn ipv investeren in deze woning? Dat is het makkelijkste van huren ;)

Celiien

Berichten: 13262
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 15:51

Eef_Bam schreef:
Goof schreef:


Heb je überhaupt al berekend wat je maandelijks aan hypotheek gaat betalen voor een huis van 5,5 ton??? Dan ben je met je huur goedkoper uit denk ik.


Is niet helemaal waar. Even simpel gerekend met een annuitaire hypotheek van 550K en 4% rente. Betaal je bruto weliswaar 2600 euro per maand, en na hypotheekrenteaftrek 1900 netto. Maar daarvan ongeveer 800 aflossing en dus 1100 euro effectieve rente. De rente kan je zien als "huur", die ben je kwijt en is dus iets lager. De aflossing kan je zien als gespaard geld. Afhankelijk van de huizenmarkt kan dat meer of minder waard worden.

Ook is dat de situatie in het eerste jaar, daarna gaat je aflossing omhoog en je aandeel rente omlaag waardoor je netto maandbedrag wel langzaam hoger wordt (maar dat is dus grotendeels aflossing die je opspaart). En er komen er bij een huis wel nog andere dingen bij als onderhoudskosten, dus je moet je ook weer niet helemaal rijk rekenen. Maar op de lange termijn is een koophuis vaak wel slim, zeker als de prijzen blijven stijgen. Wel zit je 'spaargeld' dan vast in je huis. Maar als je besluit als je man met pensioen gaat de boel te verkopen en kleiner te gaan wonen, kan je zo een hoop geld vrijspelen.


Nu ga je er natuurlijk wel vanuit dat de bestaande renteaftrek blijft bestaan.. en zo zeker is dat helemaal niet! Altijd uitgaan van bruto, wat je terugkrijgt bij je aanslagen is mooi meegenomen en spaargeld/vakantiegeld, of voor herinvestering in je huis.

Rennie89
Berichten: 37283
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Wel of geen huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 16:20

Ik vind het lastig voor jullie, de huizenprijzen zijn dusdanig hoog dat hypotheek duurder zal zijn dan huren. Is het niet mogelijk om jullie huurwoning over te nemen met koopgarant? Vaak word de prijs dan naar beneden gehaald. Nadeel is dat bij verkoop winst gedeeld word en voordeel dat bij verlies dat ook gedeeld word.

Ik heb het geluk dat mijn hypotheek laag is (was 150k, verder zelf wat ingelegd. Heb echt heel erg geluk gehad) en dat ik voor dit bedrag nooit iets zou kunnen vinden om te huren. Maar als ik nu een woning zou kopen zou ik veel meer kwijt zijn… alleen al door de hypotheekrente die nu hoger is.

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Wel of geen huis kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 16:35

Als je nu gaat kopen en ooit weer gaat verkopen krijg je dan de prijs er voor terug die je nu betaald?
Dus dan geen rekening houden met het feit dat je hebt afgelost. Puur kijkend naar die bedragen? Ken helaas genoeg mensen die hun huis onder water hebben staan en dus met een rest last over blijven na verkoop. Wij hebben in de crisis gekocht, huis stond toen al ruim 3 jaar te koop, speelde allemaal mee in de aankoopprijs. Ons vorige huis was al zo goed als afgelost, dan is het leuk om een grote stap te maken. Als ik zie wat ons huis nu waard is na alle grote verbouwingen aan de buitenkant denk ik dat we een leuke som overhouden als we gaan verkopen.